1007, 2019

De tijden zijn veranderd voor het openbaar vervoer

10 juli 19|

Beste meneer Lanssens ,

In juli & augustus heb je iedere 10 min. een tram van Nieuwpoort-Bad naar Stad !En inderdaad,veel volk wat toch normaal is zeker..de vele toeristen die naar de kust komen.  Maar je hebt toch mogelijkheden genoeg ?
– de ene tram vol –> neem dan een andere
– een mooie,gezonde wandeling op de promenade van Stad naar Bad ong. 2 km
– neem een plooifiets mee op de bus L 41 en fiets dan naar Nieuwpoort – Bad

En ja, de tijden zijn veranderd !  Je hebt mensen die nooit content zijn en die bij wijze van spreken aan hun voordeur moeten afgezet worden !

Heidi S.

807, 2019

Het openbaar vervoer in onze Westhoek

8 juli 19|

Is er soms iemand in de Diksmuide politiek die zich wat aantrekt  van het openbaar vervoer ! ?
Wel, dan kan die mevrouw of mijnheer heel wat mensen plezier  doen om bij De Lijn dringend een oproep te doen om de lijnbus  Diksmuide – Nieuwpoort  in de maanden juli en augustus te doen doorrijden tot op de badplaats.
Het gaat er maar om de bus van 13 u … heen en terug en een voor het ophalen van de badgasten om 17 u 45’  .Het zijn die nu bestaande autobussen die halt houden in Nieuwpoort stad met alle rompslomp in overstap met  kinderen onder bewaking van ouders of grootouders .
Er is immers ook volgende voor hen die een wagen hebben …Waar vind je nog een plaatsje in die beide maanden ! ?
Hig noon  !  En  dat is zeker te doen !! Het moet niet alles voor de Kustlijn zijn met  overbevolkte trams !!
In mijn loopbaan kon ik voor dit alles iets doen …Waar is die tijd van toen ?  Als je oud word hebben ze niet meer vandoen .

Georges Lanssens

207, 2019

Mogen wij nog boer zijn?

2 juli 19|

En waarom niet , heb er gewerkt van  in mijn prille jeugd gedurende de maanden juli en augustus …. Op het land of in stal dat zei ons niemendal. Niet op straat luieren hoor . De ganse oogst vorken …  niet op de wagen staan om aannemen , maar naast een volwassen persoon elk 6 schoven en dan met de wagen tegenrijden tot aan de hanghaar  …  Wat een leven en daar ben ik nog steeds fier op ! Nu noemen ze dat kinderarbeid ….
Zijn de tijden nu zo veranderd en word je minder gewaardeerd door hen die naast boer zijn ook een politieke functie uitvoeren …. ?
In ieder geval zeg ik luid op : De boer moet er zijn met of zonder koe of zwijn. Ook zij als telers van vruchten als gerst, tarwe of ook prei dat maakt heel wat mensen blij!
Maar naast het beroep als landbouwer nog een functie in de politiek …. vergeet dan gewis de gewone man in de straat of wijk NIET !!

Schoenmaker blijft bij uw leest is en blijft een gezegde, maar de  WAARHEID .

Georges Lanssens

1706, 2019

Mogen we nog boer zijn?

17 juni 19|

Naar aanleiding van een onlangs verschenen artikel op eDiksmuide over inspraak of verdeling over de Kruisstraat in Esen en een reactie van Dhr Hemelsoen in de rubriek Manehoekje wil ik toch nog eventjes het volgende kwijt over de Kruisstraat in Esen .Op dit ogenblik willen sommige mensen de verdeeldheid over de Kruisstraat naar voor schuiven alsof het een probleem is tussen de landbouwers die met hun tractoren naar de Bethoostersche broeken willen via de Kruisstraat en de rest van de bevolking van Esen.
Maar niets is minder waar, want zo te horen zijn heel wat  Esenaars (geen landbouwers) uit de wijde omgeving niet gelukkig met het toepassen van het “uitgezonderd plaatselijk verkeer. “van de Kruisstraat.  Dit stuk landelijke weg van 1,4 km waarvan slechts  250 m bebouwde kom werd zowat een goed jaar geleden omgetoverd tot een privéweg voor de inwoners van de Kruisstraat. Komt daarbij dat wie nu van de Hogekamstraat  of de Korteveldstraat op de Kruisstraat uitkomt en niet met de fiets of bromfiets is, z’n karre mag keren wil men de letter van de wet volgen  Het uitgezonderd plaatselijk verkeer is er inderdaad ( zo te horen) gekomen in overleg met het bewonersplatform en in samenspraak met de inwoners van de Kruisstraat en de Maagdhoek .Maar hoeveel andere landelijke inwoners van Esen waren op de hoogte van dit gebeuren.? Heel weinig denk ik, tot de verkeersborden verschenen. Achteraf kregen we te horen dat er na één jaar een evaluatie zou gebeuren .Wel de evaluatie is er op vandaag .
Ik denk dat de landelijke Kruisstraat in de toekomst voor iedereen terug toegankelijk moet worden open gesteld, zoals dit in het verleden ook altijd is geweest maar met dien verstande dat er gewoonweg van en voor  IEDEREEN  een beetje respect moet worden gevraagd en getoond.  Respect voor de inwoners van de straat met aangepaste snelheid .Respect voor de fietsers en de schoolgaande jeugd .Respect voor het gewone doorgaand verkeer.  Respect voor de landbouwers die naar hun velden rijden …of is dit laatste toch teveel gevraagd ???
Ja…. ,wel dan is dit mijn antwoord.: we hebben  de varkensboeren, de melkveeboeren, de vleesveeboeren, de kippenboeren, de groenteboeren,de aardappelboeren, de fruitboeren ….en voor de genieters hebben we ook nog de wijnboeren, de kaasboeren, de graan- en hoppeboeren . Eten en drinken genoeg zou ik zeggen en voor elk wat wils .Maar…
” Het is de boer wiens nijvre hand,
de kost schaft voor het ganse land,
’t gaat vroeg of laat verkeerd
als het volk zijn boeren niet waardeert “

Johan Debruyne

1706, 2019

Houdt men de Esenaar voor achterlijk?

17 juni 19|

Onlangs kwam Diksmuide heel negatief in de pers toen iedereen kon lezen dat het stadsbestuur een vereniging verplichtte om vlees te serveren op een vegetarische fairtrade pick-nick en men zich aldus gunstig wilde profileren in landbouwmilieus.
We zien nu opeens een hele ommezwaai nl. een volksraadpleging. Inzet de Kruisstraat, een landelijke weg waar het uitzonderlijk plaatselijk verkeer is. Wil men het zo houden of wil men het zoals het vroeger was. Participatie wil men het heten maar denkt men nu echt dat de Esenaar achterlijk is ? Het kleinste kind weet dat het een vermomming is om zich populair te maken bij enkele landbouwers waarvoor men een gunstmaatregel  wil creëren om een kortere weg te nemen naar hun weilanden in de Bethoosterse broeken. Een kaakslag voor de eerder genomen beslissing na vergaderingen met het Esens bewonersplatform en inwoners van de Kruisstraat en Maagdhoek. Een kaakslag aan de kinderen die langs deze smalle weg de gevaarlijke Esenweg omzeilen om zich schoolwaarts te begeven. Een kaakslag aan de vele recreanten langs deze drukbefietste knooppuntenweg.
Waarom geen volksraadpleging voor de kunststoffen grasmat op een zonevreemd voetbalterrein in Keiem die binnen een kleine 5 jaar moet verhuizen, kostprijs 300.000 € ? Waarom geen volksraadpleging voor de urnenkerk  in Lampernisse,kostprijs 600.000 €? Om nog te zwijgen van de 6500 € om de monotone grijze vlakte van de Grote Markt een tiental dagen groen te maken. Drie activiteiten waar de meningen nogal serieus verdeeld over zijn en die de Diksmuidse belastingbetaler nagenoeg een dikke 900.000 € kosten.
Wil men zonder blikken of blozen het woord participatie in de mond nemen dan willigt men de verkiezingsbelofte in waarbij beide coalitiepartijen een verlaging beloofden van de  aanvullende personenbelasting. Nagenoeg elke Diksmuideling smacht hiernaar,dat zou pas participatie zijn.
Maar door bovenvermelde budgettaire uitspattingen zal het waarschijnlijk wachten worden tot 2024,het jaar van de  verkiezing(sstunten). Gelukkig is niet alleen de Esenaar maar ook de Groot-Diksmuideling niet achterlijk.

Johny Hemelsoen

Ga naar de bovenkant