Momenteel worden in Diksmuide een pak grote werken uitgevoerd.  Maar dat weerhoudt er haar niet van om ook kleine kankerplaatsen aan te pakken.  Voor de verbetering van deze zogenaamde black-points trekt men 194.000 euro uit.  Daarenboven is dit volgens schepen Martin Obin nog maar een begin, deze aanpak zal nog een vervolg krijgen.

Sinds 1 januari 2015 is er een algemeen verbod op het gebruik van onkruidverdelgers op het openbaar domein.  En dat vraagt volgens schepen Obin een andere aanpak om een degelijk onkruidbeheer te voeren.  Maar technieken als met heet water borstelen of het plaatselijk verbranden van onkruid zijn ontoereikend en ook duurder.  Behandelingen moeten ook meer herhaald worden als vroeger.
Ervaring leert dat de beste manier om onkruid te beheren er voor zorgen is dat onkruid niet kan groeien.  Maar op veel plaatsen van het openbaar domein, op de black-points, voldoet hiervoor de verharding niet.  Het aanpakken ervan bestaat dan ook uit het vernieuwen van de bestaande verharding.  Bij de keuze van het gebruikte materiaal wordt al rekening gehouden met het toekomstig onderhoud.

Een overzicht van de kankerplaatsen die Diksmuide als eerste aanpakt :

Woumen : kruispunt St Pieterstraat met Jonkershovestraat : verkeersgeleiders die nu met belijning aangeduid zijn worden uitgebroken en worden beplantingszones. Ook wordt het kasseigedeelte in de binnenbocht uitgebroken en en vervangen door een beplantingszone. Het voetpad en de straatgoten worden in deze zone ook vernieuwd.
Woumen : linkerzijde St Pieterstraat voorbij Kerkhofstraat. Volledige parkeerstrook en straatgoot die nu in kasseien aangelegd is wordt opgebroken. Prefab betonnen straatgoten worden aangelegd en de parkeerstrook komt in asfalt. Ook het voetpad wordt volledig vernieuwd in betontegelverharding.
Esen : kasseigedeelte langs de Steenstraat aan gehucht Ooievaar. Ruim kasseigedeelte die moeilijk te onderhouden is daar er praktisch niemand rijdt waardoor het onkruid er welig tiert. Een gedeelte wordt volledig uitgebroken en zal terug een propere wegberm worden. Het gedeelte voor de bebouwing blijft kasseigedeelte, maar de voegen worden uitgespoten en opgevoegd met elastische voegspecie.
Esen : kruispunt Roeselarestraat met de Maagdhoek. Kasseigedeelte ter hoogte van het kruisbeeld wordt verwijderd, noordster wordt aangebracht, er wordt teeltaarde aangevoerd en gras ingezaaid. Hier is zelfs plaats genoeg om een boom aan te planten. Het voetpad die een verbinding vormt tussen de Maagdhoek en de Veldstraat ligt er allesbehalve bij en wordt volledig opgebroken en vernieuwd in betontegelverharding.
Esen : De Vladslostraat ter hoogte van de brug over Handzamevaart (foto). Vorig jaar werd het brugdek volledig vernieuwd maar de toeloop naar de brug werd niet vernieuwd. Het onkruid groeit werkelijk door de straatstenen. Betonklinkers worden opgebroken en heraangelegd en opgevoegd met elastische voegspecie.
Leke : kruispunt Lappersfortstraat – Moerestraat . Kasseien worden opgebroken en het wegdek wordt heraangelegd in betonstraatstenen met betonnen prefabgoten om het water af te voeren. Alles wordt uiteraard ook opgevoegd met elastische voegspecie. Er wordt geopteerd voor betonstraatstenen en geen asfalt om het verkeer niet te aantrekkelijk te maken een hoek af te snijden komende vanuit de Lappersfortstraat richting Moerestraat .
Leke : kruispunt Koekelaerestraat – Houtlandstraat. Nog niet lang vernieuwd maar het opvolgen van de straatstenen met elastische voegspecie was nog niet opgenomen in dit lastenboek. Bedoeling is om de verharding binnen de vluchtheuvel op te breken en te voorzien in betonverharding en de goten rondom de vluchtheuvel uit te spuiten en op te voegen met elastische voegmortel.
Keiem : Tervaetestraat tussen Oostendestraat en Dischofstraat. Parkeerstroken worden volledig opgebroken en heraangelegd in asfalt. De eerste strook komende van de Oostendestraat links in de Tervaetestraat wordt opgebroken en er wordt gras ingezaaid. Ook worden in deze zone het voetpad en de opritten heraangelegd . Om het straatbeeld wat op te frissen en om de snelheid wat af te remmen worden waar mogelijk enkele boomplantvakken aangelegd.
Vladslo : parkeerstroken kant Herbofrost. Parkeerstrook en voetpad worden opgebroken. Nieuwe opritten worden aangelegd in betonstraatstenen, nieuwe betonnen prefab straatgoten en een beperkte parking. De rest wordt opgevuld met aarde en gras wordt ingezaaid.
Vladslo : Werkenstraat nabij Maeckelberghe. De parkeerstrook in kasseiverharding wordt opgebroken. De strook tussen de 2 opritten alsook beide opritten zelf worden heraangelegd in asfalt en ook voorzien van prefab straatgoten. De rest van de opbraak wordt graszone.
Vladslo : kruispunt Kortewildestraat – Werkenstraat. Langs weerszijden van de straat worden de kasseistroken opgebroken en een deel van die parkeerstrook wordt terug heraangelegd in asfalt. Het voetpad komende van de Kortewildestraat rechts wordt heraangelegd en in de overige vrijgekomen ruimte wordt aarde aangevoerd en gras ingezaaid.
Centrum : insteekweg aan Maria Doolaeghesteaat. Kasseiverharding wordt opgebroken, verharding wordt heraangelegd in betonstraatstenen met aanduiding parkeerplaatsen in antraciet betonstraatstenen. Uiteraard wordt er ook een nieuwe straatgoot in het midden van de insteekweg aangelegd.

Bij deze werken worden nogal wat kasseien opgebroken en vervangen door asfalt of betonklinkers, wat in tegenstrijd lijkt te zijn met de stedelijke reglementering voor de inwoners die niet langer toelaat dat voortuintjes worden verhard zodat regenwater niet meer in de grond kan.  Maar volgens schepen Obin betekenen deze werken geen extra verdichting, daarenboven worden ook enkele stroken in aarde aangelegd waar gras wordt ingezaaid.  En daar kan dan uiteraard regenwater doorsijpelen naar de ondergrond. (DLD)