Een tiental jaar terug was de Oostendestraat Diksmuides brokkenweg waar jaarlijks verkeerslachtoffers vielen waaronder enkele dodelijke. Op vraag van de Diksmuidse gemeenteraad nam de wegbeheerder toen de nodige maatregelen. Is hiermee de Oostendestrasat een stuk veiliger geworden, nu lijkt de Roeselarestraat in Esen de titel van brokkenweg over te nemen. Dat concludeert alvast raadslid Kurt Vanlerberghe (Vooruit) als hij het recent lijstje verkeersongevallen bekijkt. Maar volgens burgemeester Lies Laridon (CD&V) is er meer aan de hand.

Raadslid Vanlerberghe zoekt de oorzaak van de vele ongevallen bij de onaangepaste snelheid. De weginfrastructuur moet dan ook aangepast worden. Maar bij de heraanleg van het kruispunt Roggeveld bleek al dat wegbeheerder AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) hiervoor geen budget heeft. Daarom stelde hij ook een lage kost-aanpassing voor : de bochten van de Roeselarestraat voorzien van een volle witte lijn. Maar volgens burgemeester Lies Laridon zijn er dus nog meer oorzaken. Deze vele zware ongevallen worden ook veroorzaakt door alcohol en zelfmoordpogingen van chauffeurs die zo onopvallend uit het leven willen stappen. Naast een aanpassing van de infrastructuur moeten er dan regelmatiger alcoholcontroles uitgevoerd worden.
Uit de repliek van de Diksmuidse burgemeester leidde het Vooruit-raadslid af dat het in de Roeselarestraat inderdaad dezelfde cocktail is als in de Oostendestraat die voor de vele zware ongevallen zorgt.

Voor hem zou een trajectcontrole op deze plaats eveneens de snelheid kunnen milderen. Hij stelde dan ook voor dat AWV het budget, dat ze voorziet voor een bijkomende trajectcontrole in het centrum, zou gebruiken in de Roeselarestraat. Maar uit de reactie van Lies Laridon bleek dat Diksmuide liever dat budget gebruikt om het wegprofiel van de gewestweg in het centrum aan te passen : een smaller wegdek ter hoogte van Prutske en bredere voetpaden in ondermeer De Breyne Peellaertstraat. Op de zitting was niet duidelijk of AWV akkoord ging met dit voorstel en of hiermee ook de voorziene nieuwe trajectcontrole uit het centrum zal verdwijnen.
Voor de Roeselarestraat is het nu uitkijken naar de reactie van wegebeheerder AWV. Vorig jaar was alvast de vraag van één burger voldoende om een volle witte lijn te voorzien in de Oostendestraat. Of een vraag vanuit de gemeenteraad hetzelfde gevolg kan hebben, maar nu voor de Roeselarestraat, is de vraag. (DLD)