1102, 2021

Diksmuide, zijn zonnepanelen en gedupeerde investeerders in zonne-energie

11 februari 21|

Wintertijd … het is ijzig stil in Diksmuide.  Onder de daken van particuliere investeerders in zonne-energie is het nog stiller.  De politici hullen zich in stilzwijgen.  De politiek in het algemeen heeft het verkloot.
Wat we zelf doen, doen we beter? Ik weet niet wie die slogan ooit verzonnen heeft, maar in Wallonië nemen ze hun tijd: nog tot 2030 mogen bezitters van zonnepanelen de terugdraaiende tellers gebruiken.  Op jaarbasis kan men daarmee netto zelfs op een nul-verbruik uitkomen.  Dat was ook de bedoeling.  Een Return on Investment.
En in Vlaanderen?
Concreet zal een gemiddelde installatie 1.600 € tot 3.200 € minder opbrengen door de afschaffing van het voordeel van een terugdraaiende teller, indien een compensatieregeling wordt voorzien.  Dit verlies kan (deels) gecompenseerd worden door het verkopen van de geïnjecteerde stroom aan de leverancier (heden 4 eurocent/kWh).  Zonder compensatieregeling kan het verlies oplopen van 6.400 € tot 8.100 €.  Dan spreken we nog niet over de investeringen met lopende leningen in PV-installaties in combinatie met warmtepomp (gemiddeld 10.000 €) en/of elektrische wagen (gemiddeld 40.000 €).  Financiële drama’s zijn het gevolg.
Het verkloten gaat over slecht bestuur en wancommunicatie naar de burger toe.
De uitspraak “Wie voor eind 2020 panelen heeft, behoudt minstens 15 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller”, zal Bart Tommelein (Open-VLD) vermoedelijk tot het einde van zijn dagen achtervolgen.  Eind 2018 liet hij het dossier over aan zijn partijgenote Lydia Peeters, die hetzelfde bleef verkondigen.  Ze liet dat zelfs in een decreet gieten, in maart 2019, goedge-keurd door meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement (N-VA, Open VLD, CD&V).  Tommelein en C° moeten heel goed geweten hebben dat hun belofte van de terugdraaiende teller op juridisch drijfzand was gebouwd.   Zie conceptnota: Digitale meters:
Er was al een negatief advies van de Raad van State en tal van experts hadden gezegd dat dit slecht ging aflopen als niet-bezitters van zonnepanelen – die zijn er ook – het gelijkheidsprincipe zouden inroepen.   Maar waar is het gelijkheidsprincipe tussen België, Wallonië, Vlaanderen en Europa (waar landen meedoen, niet meedoen of een ander systeem gekozen hebben)?
Helaas, de inkt van het decreet was nog niet droog of de VREG (7 politici in de Raad van Bestuur) trok zelf naar het Grondwettelijk Hof (6 politici van de 12). De bezwaren waren van juridisch-institutionele aard (het gedeelte Federale taksen (CREG), begrepen in de elektriciteitsafrekening, is geen Vlaamse bevoegdheid); het zou discriminerend zijn voor wie geen zonnepanelen heeft staan; het zou een beredeneerd energieverbruik (zelfverbruik tijdens dal-uren) niet stimuleren.  Het zou tegen de politieke Europese richtlijnen ingaan die een ‘slimme meter’ voorschrijven; maar vooral: de VREG voelde zich gepasseerd.  De VREG moet zowat heel het verhaal van energie in Vlaanderen bepalen, tarieven vastleggen (bvb afschaffen nachttarief vanaf 1/02/2022 en invoeren van het nu reeds gecontesteerde “capaciteitstarief”), consumenten de kans geven om prijzen te vergelijken en van leverancier te veranderen (dat werkt prima).
Maar het agentschap heeft ook een eigen visie over hoe Vlamingen met energie moeten omgaan en zou het liefst ook betuttelend bepalen wanneer uw vrouw haar haar mag drogen, haar vibrator mag opladen of haar wasmachine mag aanzetten.  De Vlaamse regering heeft over de VREG niets te zeggen.  Het Vlaams Parlement anderzijds is enkel in de Raad van Bestuur vertegenwoordigd, maar kan niet ingrijpen in de dagelijkse werking.  Wie het tv-debat over de zonnepanelen heeft gevolgd weet dat er in het Vlaams Parlement geen enkele energie-expert zetelt.  Niemand met een luisterend oor, of bezig op zijn smartphone, tablet of krant.  Zielige vertoning.  Zie Plenaire vergadering
De verliezers:
In de eerste plaats de Vlaamse particuliere investeerders in zonne-energie, warmtepompen en elektrische auto’s.  De stemming in de Facebookgroep, waar de gedupeerden hun ontgoocheling uiten, is geërgerd tot ronduit woedend: zie Behoudterugdraaiendeteller  Kop van Jut is vooral professor Ronnie Belmans, Open-VLD.  Zonder twijfel hebben Tommelein, Peeters en C° erop gespeculeerd dat hun partijgenoot de klus wel zou klaren binnen de VREG.  Helaas: hij heeft geen vat op het dagelijks beleid en zal geen zin hebben om zijn kop uit te steken voor de partij die hem aan die post hielp.  Ons kent ons, weet je wel?
Belmans, voorzitter van de VREG, is ook CEO van Energyville, een samenwerking tussen de Belgische onderzoekspartners KU Leuven, VITO, imec en UHasselt voor onderzoek naar duurzame energie en intelligente energiesystemen.  Waar hij af en toe een studie laat uitvoeren voor de VREG ….
In de tweede plaats het milieu, komt er magertjes vanaf en het moeizaam verworven draagvlak naar een groene omschakeling smelt weg.  Cynisch, net particuliere inves-teerders in PV-installaties mogen zich de pioniers in hernieuwbare energie noemen.
Ten derde: de desastreuze economische gevolgen voor de sector.
Verdere verliezers zijn de politieke geloofwaardigheid, zeker ook de Vlaamse bestuurdersklasse die in haar hemd staat.
Het gaat al lang niet meer over particuliere paneel-eigenaars met digitale meter of terugdraaiende teller of al dan niet groenestroomcertificaten of subsidie.  In 2022 zal iedere stroomverbruiker, dankzij de VREG, nog eens aangepakt worden via het capaciteitstarief.  Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.
75% van het Belgische zonnepark bevindt zich in Vlaanderen: goed voor zo’n 571.000 gezinnen.  Dat vertaalt zich in zowat 1,2 miljoen stemmen, de ordegrootte van wat het Vlaams Belang de jongste verkiezingen bijeenbracht.  Dit verhaal zal nog een staart krijgen.  Burgerlijke ongehoorzaamheid: plaatsing van de nieuwe meter weigeren, (zowel van paneel eigenaren als niet paneel eigenaren), procedures tegen de Vlaamse overheid**, weigeren draadloze meter, of misschien gewoon afkoppelen van het net en voor eigen productie instaan. (** hogervermelde groep heeft al een advocaat aangesteld, Professor Stijn Verbist.  Doceert Overtuigingsleer en Rechtsbescherming tegen de overheid UHasselt.)
Minister Zuhal Demir NVA doet er alles aan om de opstand te bezweren door een compensatie toe te kennen aan wie een digitale meter heeft, gebaseerd op een ‘gewaarborgd rendement van 5%’.  Kostprijs een slordige 500 miljoen euro.  Dit is de prijs die we met zijn allen moeten betalen in een over-gesubsidieerd land.   Subsidies zijn het speelgoed van politici geworden.
Ondertussen blijft België inzake elektriciteit een van de duurste landen van de EU dankzij allerlei taksen en heffingen.  Het is nog maar de vraag of de paneel-eigenaars zich door de cheque van Demir zullen laten paaien.  5% is een peulenschil van de investering.   Een overheid die mensen beliegt en haar beloften, ja zelfs garanties, niet nakomt, krijgt snel een ‘R’ vooraan.

Maar niet getreurd, tot de orde van de dag.  Diksmuide heeft een troef.  Wij hebben een burgemeester die haar gedupeerde burgers én stad kan bijstaan.  Als voorzitter EFIN, Lid raad van bestuur Fluvius, Lid raad van bestuur Infrax, voorzitter Inter-Regis, Lid raad van bestuur WVI, is zij de best geplaatste persoon om de Diksmuidse gedupeerde particuliere investeerders bij te staan.   De burgemeester heeft er alle belang bij, immers ook stad Diksmuide wilt nu eenmaal zijn elektriciteitsmeters laten terugdraaien (cfr zonnepanelen EFIN/SUNFIN op bibliotheek, basisschool Esen, ontmoetingscentra Vladslo, Keiem, Oostkerke en Esen, administratief centrum en technische dienst, op oud zwembad De Kupe, sporthal en voetbaltribune op sportcomplex De Pluimen, CC Kruispunt, WZC Yserheem, ontmoetingscentrum Woumen en de scholen in Beerst, Keiem en Leke).  Wat zal zij en haar team doen om al die gedupeerden te helpen?  Behoren deze particuliere investeerders ook bij de lokale economie die steun nodig hebben?

Het belooft een zonnige zomer te worden en spannende verkiezingen in 2024.

Wilfried Verheecke

Bronnen: VREG, CREG, EANDIS, visionairbelgië, SERV, cumuleo, Vlaams Parlement, Europees Parlement

902, 2021

Groen alternatief voor De Kupe

9 februari 21|

Het ‘boomt’ niet in Diksmuide. Of m.a.w. het groene  gedachtengoed dringt maar met mondjesmaat door.
Generaties lang hebben alle stadsbesturen ingezet op hoogbouw. Het verlies van groene ruimtes was nooit een echt breekpunt. Nu is de geest wel gerijpt en houdt men meer rekening met de burgers die groen-aanbouw wensen. Geen struiken of bloemen, al is dàt ook wel mooi meegenomen, als opsmuk van ’t Stad, en ter verwelkoming van de toeristen, maar de voorkeur gaat toch uit naar echte BOMEN.
De enige groene plek is ons stadspark, goed onderhouden door onze groendienst. Een pluim daarvoor. Toch is er in de loop der jaren ook aan geknabbeld : een zwembad, een appartementsgebouw aan de rand … Nu wordt aan de bevolking gevraagd, wat er moet gebeuren met De Kupe. Denk omgekeerd : dempen die put, en die plek teruggeven aan zijn natuurlijke habitat : het stadspark. Schep een aanvullende  groene long in Diksmuide : een vernieuwd park met BOOMAANLEG aan de rand van het huidige park.. Vergeet vooral niet : wie een zonnetje brengt in het leven van een ander, en tegelijk zorgt voor wat verfrissende boomschaduw, wordt er ook zelf door verwarmd. Aldus wordt de Kupe-site een tweede groensite. Alvast de eco-jeugd zal het prima vinden !

Robert Pil, Diksmuide

702, 2021

Westhoek wordt de Uithoek

7 februari 21|

Het verwonderde me geenszins toen ik vernam dat men de loketactiviteiten in het station van Diksmuide zal afschaffen. Het is reeds jaren dat men de dienstverlening in het openbaar vervoer aan het minderen is in onze geliefde Westhoek. Een paar jaar geleden kon men nog een rechtstreekse trein naar Zaventem nemen zonder dat men een tussenstop had en terug met valiezen moest sleuren (perron op, perron af want in heel veel stations is er geen lift voorhanden). Nu kan men tijdens de week naar Zaventem (Brussel Nationaal) met een tussenstop en moet men een ander trein nemen om in de luchthaven terecht te komen. Vraag me niet welke tijd dat de trein er over doet om je naar een van de belangrijkste halte in onze hoofdstad te brengen. Wij betalen in de Westhoek ook allemaal heel veel belastingsgeld om de dienstverlening van de NMBS te doen verbeteren voor de samenleving, maar we moeten vaststellen dat onze Westhoek een ‘Uithoek’ wordt en dat wij maar ons plan moeten trekken.
Een volgende stap is nu de loketten sluiten in ons treinstation met als gevolg geen sociale controle meer, geen dienstverlening en een vrijgeleide voor vandalisme. Met nog enkele jaren erbij zal de trein waarschijnlijk niet meer stoppen in Diksmuide en het nog bestaande station(?) zomaar voorbij rijden. Mogen wij dan niet van dezelfde voordelen genieten als de mensen van Brugge, Gent, Antwerpen… of betalen zij misschien meer om een betere dienstverlening van de NMBS te verkrijgen?
Men zou denken dat een Minister die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer toch voor iedereen in een gelijke behandeling zou moeten voorzien, maar helaas… Zijn er dan in onze contreien geen politiekers die eens ernstig op tafel kunnen kloppen in Brussel om ook onze eisen hard te maken?
Ongewild gaan mijn gedachten naar het openbaar vervoer in Canada; een zeer uitgestrekt land waar de trein tot in de verste uithoeken iedereen bedient. Wanneer men bijvoorbeeld van Montreal naar Toronto moet dan kan men gebruik maken van comfortabele treinen waarbij er in ieder compartiment grote rekken zijn voorzien om zijn valies te plaatsen. Men hoeft dan niet zijn valies in een veel te klein bagagerek te duwen of tussen de zetels te plaatsen. Wij hebben in België goede treinbouwers (Bombardier) en zijn verwonderd dat er nog nooit iemand op het idee gekomen is om dat ook in onze treinen te voorzien. Men zou dan niet over de valiezen vallen als men naar Zaventem moet of men met de trein door Europa wil sporen.
Geraakt het niet stilaan tijd dat we de Minister van Openbaar vervoer ter verantwoording roepen en hem wijzen op de ‘heel slechte’ dienstverlening van het openbaar vervoer in België (NMBS, De Lijn). Momenteel is het zo dat de mensen er geen nut in zien om het openbaar vervoer te gebruiken, omdat de uren en de frequentie niet aangepast zijn, te volle of te lege bussen, men diverse malen moet overstappen met de trein om op zijn bestemming te geraken enz…

Tientallen jaren spreekt men over een betere dienstverlening bij de NMBS en De Lijn, tot mijn spijt heb ik hier nog niets van gezien…integendeel.

Ludwig Vandenbussche

302, 2021

In een klein stationneke

3 februari 21|

’s Morgens in de vroegte. Ze waren er : Noël die naar zijn werkatelier trok , Frans die naar zijn kantoor in  Brussel spoorde, de spoorploeg Roland, Eddy, Ludo, Laurent, Willy die 50 kilometer verder rails zouden gaan leggen ; Valère & Freddy, Liliane & Rudi die naar het verre Luxemburg reisden. Waarom ? Dat hebben ze ons nooit verteld.
Geen vrienden, maar lotgenoten, waarbij het station hun ochtendhabitat was, toen ze nog Het Volk konden kopen, om met de makkers te praten over de koers en het voetbal. De zondagnamiddag was er het geroezemoes van jeugdige studenten die hun rugzak achteloos over de vloer gooiden, en op het treinsignaal allen tegelijk naar hun bagage moesten grabbelen. En in de zomer de vrolijke stemmetjes van kinderen met papa en mama naar de Zoo in Antwerpen, of de Meli in Adinkerke.
’t Was altijd zo. Het bleef niet zo. Twee woorden : herorganisatie en digitalisering. En dus werden er banen geschrapt : de kuisploeg, van wie den Eddy als laatste met borstel en vuilblik rondliep. De loketuren werden ingekrompen en aan de muur hing een apparaat met een onleesbaar scherm te blinken in de Diksmuidse zon.
Zo velen zijn er in het station gepasseerd : generaties een na een naar Leuven en Gent, eerst naar de unif en later naar het UZ. Dames die naar Brugge spoorden om een lekkere dame blanche te smoefelen in Maison Suisse, of naar Kortrijk om eens te  gapen naar de bourgeois elite  in de chique winkels. Ja, het station leeft op het ritme van de burgers, en heeft zelfs een brand overleefd. En nu ? Diplomatisch onderhandelen is hier de sleutel tot behoud van ons station mét loketbediening in een centrumstad als Diksmuide. Immers, hoeveel reizigers zijn al volledig mee met de digitalisering ? En als de NMBS toch zijn  wil doordrijft, dan is het duidelijk dat de geest van ‘openbare dienstverlening’ afwijkt van hun daden. Een trieste zaak !!

Robert Pil, Diksmuide

1301, 2021

Vraag en Aanbod  !?

13 januari 21|

Gezocht of reeds gevonden een ruime plaats voor  de inentingen ?
Buurt   :   Rusthuis Yserheem  of  Ldc ?
In ieder geval wat ruimere en  zeker, dicht bijgelegen parkeerplaatsen voor minder validen.. die al lang  door mij werden aangevraagd …maar na meer dan één jaar nog niet eens werden uitgevoerd terwijl er nu gedurende die coronaperiode plaats genoeg is. Ja, tijd zat, maar die vergat zijn oogst binnen te halen !
Verder zijn er in het algemeen veel derglijke plaatsen te kort. Ieder kapper of kapster zou toch zo’n plaats moeten hebben vlak voor of toch in de buurt van de woning !!!
Plaatsen  zat in de Bortierlaan  voor mensen die zich met de  trein verplaatsen…  laat me niet lachen die kunnen met een handicap of er zonder op gevorderde leeftijd hier in Diksmuide met hun ouderwetse perrons niet eens op of af ! Die parkeerplaatsen zijn zeer zelden voor 10 % bezet  !!  En verder, hoeveel misbruik wordt er niet gemaakt door een bestuurder of bestuurster die geen garage heeft en er zo maar dag en nacht gestationeerd blijft staan ! Gen. Baron Jacquestraat.
En wat wordt het vuilzak of vuilbak !?
In ieder geval hou er AUB rekening mee dat er hedendaags zoveel mensen op leeftijd dagdagelijks aan huis worden bediend en er daar heel wat aan plastiek schotels komen bij kijken al dan niet in welke vuilzak of vuilbak. Te lande worden wellicht nog steeds ander middelen gebruikt …. Maar  wij houden het liever zo op een toegelaten wijze :  KEEP IT CLEAN  is onze leuze al komt het uit  onze beurse .

Georges Lanssens

Ga naar de bovenkant