OLVrouwstraatMet de heraanleg van de industriezone Heernisse lijkt de O.L.Vrouwstraat gedegradeerd te worden van een rustige woonstraat tot een sluipweg voor vrachtwagens, althans volgens de huidige situatie.  Chauffeurs die zowel de Fabriekstraat als de Diamantstraat inrijden, stellen na enkele meters vast dat ze fout zitten.  Omdat achteruit rijden op de drukke Woumenweg geen optie is om hun fout goed te maken, nemen ze dan maar de O.L.Vrouwstraat als alternatief.  De bewoners trekken aan de alarmbel en vragen aanpassingen aan de signalisatie.  Diksmuide wacht op toestemming van het Vlaams Gewest om bijkomende signalisatieborden te mogen plaatsen in de Woumenweg.

Bij de herinrichting van de industriezone Heernisse werd geopteerd voor één toegangsweg, de Nijverheidsstraat.  Via de Fabriekstraat en Diamantstraat is de Heernisse niet meer bereikbaar.  En nadat de aansluiting van de omleidingsweg met de Cardijnlaan een feit zal zijn, zal men ook via deze weg niet meer naar deze industriezone kunnen.  Maar niet iedereen lijkt al de juiste weg naar de Heernisse gevonden te hebben. Niet alleen zorgt dit voor problemen voor de vrachtwagenchauffeurs, ook de inwoners van de O.L.Vrouwstraat zien het met lede logen aan.  Niet alleen is hun straat gedegradeerd van een rustige woonstraat naar een sluipweg voor vrachtwagens, ook een geparkeerde wagen van een buurtbewoner werd er reeds in de flank aangereden waarna er nog vluchtmisdrijf werd gepleegd door de buitenlandse chauffeur.  Gelukkig kon een alerte buurtbewoner de voortvluchtige vrachtwagenchauffeur opsporen.

De Fabriekstraat kreeg bij de herinrichting van de Heernisse eenrichtingsverkeer vanaf het kruispunt met de O.L.Vrouwstraat.  Doorrijden richting Heernisse is daar niet meer toegelaten.  Enig alternatief voor de vrachtwagenchauffeurs is daar de O.L.Vrouwstraat waar het bordje “uitgezonderd plaatselijk verkeer” eveneens werd verwijderd.
Ook bij het inrijden van de Diamanstraat worden de vrachtwagenchauffeurs er geconfronteerd met het even verder gelegen sas die verder rijden belemmerd.  Ook daar neemt men, ook al staat langs die zijde wel nog het bord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” (foto) de O.L.Vrouwstraat als sluipweg om veilig terug op de Woumenweg te raken.  Buurtbewoner Michel Maeckelbergh doet een dringende oproep om de signalisatie aan te passen of om andere maatregelen te nemen zodat vrachtwagenchauffeurs niet langer deze woonstraat nemen.

Voor Koen Bultinck, voormalig gemeenteraadslid en eveneens buurtbewoner, moeten er alvast borden komen in de Woumenweg die vrachtwagenchauffeurs, die rijden met nog niet aangepaste GPS-programma’s, ervan verwittigd dat men bij het afslaan in een straat terecht komt die verboden is voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.  Deze verbodsborden staan op vandaag alleen enkele meters in betrokken straten.  Maar voor vrachtwagenchauffeurs die daar deze borden opmerken is het kwaad dan al geschied. Daarnaast zou men ook de wegwijzer naar het industrieterrein, die nog steeds staat op het kruispunt van de Woumenweg met de Diamantstraat, beter verwijderen, zo vult Michel Maeckelbergh nog aan.

Het probleem is bekend bij mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe.  Betrokken straten werden inderdaad open gesteld voor plaatselijk verkeer tijdens de werken om filevorming ter hoogte van de Nijverheidsstraat te vermijden.  Alleen is op dit ogenblik de bewegwijzering en de belijning nog niet in orde gebracht.  Dat is volgens schepen Vanlerberghe pas voorzien op het einde van de werken op de Heernisse.  Het is de schepen bekend dat het intussen voor sommige vrachtwagenbestuurders niet duidelijk is zodat ze de Diamantstraat of de Fabriekstraat inrijden om vervolgens vast te stellen dat er geen doorgang is richting de industriezone. Dan nemen ze noodzakelijkerwijze de O.L.Vrouwstraat maar dat is volgens Kurt Vanlerberghe van voorbijgaande aard.  Van zodra de werken beëindigd zijn en de temperatuur toelaat de belijning in de loop van de maand maart uit te voeren zal het voor iedere vrachtwagenbestuurder duidelijk zijn hoe het industrieterrein Heernisse kan bereikt worden.  Intussen werd volgens schepen Vanlerberghe wel een vraag gericht aan het Vlaams Gewest voor bijkomende signalisatie in de Woumenweg.  Het Vlaams Gewest is immers wegbeheerder van de N369 (Woumenweg) en moet hiervoor toestemming geven. (DLD)