Het verkeer in de Diksmuidse binnenstad loopt sinds begin deze week vast.  Aanleiding zijn de werken voor de nutsleidingen die op de Grote Markt gestart zijn.  Aan de westzijde van de Grote Mart, aansluitend op de Koning Albertstraat en de Kiekenstraat, zijn de Infrax-medewerkers hun graafwerken begonnen.  Hierdoor wordt het omgeleide centrumverkeer gestuurd rond de Sint-Niklaaskerk naar De Breyne Peellaertstraat.  Dat zorgt ter hoogte van de Salons Saint-Germain voor een vaak onontwarbare verkeersknoop die vervolgens op de as De Breyne Peellaertstraat-Admiraal Ronarchstraat zorgt voor stilstaand verkeer.  Schepen van openbare werken Bieke Moerman denkt via het inzetten van politie-inspecteurs op het kruispunt Stragier het verkeer tijdens de ochtend- en avondspits vlot, of minstens vlotter te krijgen.  Wil korpschef Geeraert van PZ Polder ingaan op deze vraag, toch stelt hij dat dit niet het wondermiddel zal worden om Diksmuides verkeersknoop te ontwarren.  Daar zal op de eerste plaats veel geduld van de automobilisten voor nodig zijn.

Verkeer, komende uit de Koning Albertstraat wordt tijdens deze eerste fase ter hoogte van ’t Brouwershuys richting Reuzemolenstraat, Schoolplein en Wilgendijk gestuurd.  Via de Kiekenstraat gaat de wegomlegging verder via de Sint-Niklaasstraat naar De Breyne Peelaertstraat.  Ook alle verkeer die komt uit de omgeving van de Vismarkt moet via hetzelfde woonerf van de Sint-Niklaaskerk naar De Breyne Peellaertstraat.  Andere opties via de Kleine Dijk en de Vaartstraat of via Reuzemolenstraat – Gasthuisstraat zijn voor deze bestuurders niet meer mogelijk.  Om de doorstroom ietwat te vereenvoudigen heeft schepen Bieke Moerman wel gezorgd voor een parkeerverbod op het Vrijheidsplein zodat men er een extra brede strook krijgt ter hoogte van de aansluiting met De Breyne Peellaertstraat.  Verder werd er ook een parkeerverbod ingevoerd in de Wilgendijk die deel uitmaakt van de wegomlegging.
Maar, in het licht van de verkeersproblemen die Diksmuide nu reeds enkele dagen kent, zal PZ Polder voortaan proberen om tijdens de ochtend- en avondspits het verkeer op kruispunt Stragier in goede banen te leiden. Voltijds postvatten op het kruispunt is niet mogelijk omdat dit te veel capaciteit zou vergen.  Korpschef Geeraert waarschuwt verder dat men er ook geen mirakeloplossingen van mag verwachten. Er is immers geen alternatief.  Daarnaast zorgen ook de verkeerslichten aan de Paterskerk, de overweg en de zebrapaden op de rijrichting Oostende er op hun beurt voor dat het verkeer stremt. PZ Polder zal alvast zijn uiterste best doen en hun tussenkomst eind deze week evalueren. Korpschef Geeraert maakt alvast de bedenking dat automobilisten vooral geduld zullen moeten hebben en misschien wat vroeger zullen moeten opstaan en van huis vertrekken.

Deze wegomlegging is voorzien voor de eerste fase van de aanleg van de nutsleidingen op de Grote Markt.  Bij de volgende fases wordt deze opnieuw bijgestuurd.  Bij fase 2, die start rond 20 maart worden de Infrax-werken uitgevoerd aan de stadhuiszijde van de markt en de Van Pouckestraat, vanaf 2 mei is de zuidzijde van de markt aan de beurt.  De vierde fase, deze op het marktplein zelf, is voorzien na de zomerkermis.  En bij de laatste fase komen plein Hauspie en gedeeltes van de Stationsstraat en De Breyne Peellaertstraat nog aan de beurt. Bij deze planning kunnen alle maandag- en zaterdagmarkten blijven doorgaan op de markt en ook de evenementen als de paasfoor, de Boter- en Kaasfeesten met pinksteren en de zomerkermis zullen hierdoor niet moeten verhuizen. (DLD)