Op vandaag heeft Diksmuide, naast enkele private initiatieven, 2 publieke laadpalen voor elektrische voertuigen.  Eentje staat op de parking aan de IJzertoren, de tweede op de parking aan de Beerstbloteparking.  Maar Diksmuide wil meer dergelijke laadpalen, zo kon maandagavond op de gemeenteraad vernomen worden van mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open).  De aankoop van elektrische auto’s stagneert volgens hem, dus moet men als openbaar bestuur een tandje bijsteken.  Diksmuide wil daarom de volgende jaren jaarlijks 2 bijkomende publieke laadpalen erbij plaatsen.  In 2018 komen er alvast twee palen bij.

Wat het gebruik is van de twee bestaande laadpalen, op die vraag van Idee-raadslid Katleen Winne moest schepen Vanlerberghe het antwoord schuldig blijven.  Over deze gegevens beschikt men vooralsnog niet.  Wel heeft hij weet dat voor de laadpaal aan de IJzertoren men een elektriciteitsfactuur heeft ontvangen van 400 euro.  Maar op die plaats wordt de paal wel veelvuldig gebruikt om wagens van de nabijgelegen kantoorboot van de ecologische energieproducent Beauvent op te laden.
Maar Diksmuide wil alvast, naast de 2 bestaande laadpalen in 2018 ook een bijkomende laadpaal plaatsen in de Bortierlaan en eentje in de Pluimstraat bij het sportdomein De Pluimen.  Op deze vier plaatsen zal men binnenkort ook de correcte verkeersborden plaatsen die aangeven dat de twee erbij horende parkeerplaatsen enkel mogen gebruikt worden door elektrische voertuigen.  Ook op de grond komt er een bijhorende aanduiding.
Wil Diksmuide de komende jaren jaarlijks 2 publieke palen erbij plaatsen, toch zullen deze niet op de vernieuwde Grote Markt komen.  Het opladen van auto’s ziet Diksmuide liever gebeuren op zijn randparkings.  Wie wel welkom is op de Grote Markt zijn de autocars met toeristen.  Er zijn weliswaar geen aparte parkeerplaatsen voor deze bussen, maar de bredere rijweg laat er wel toe dat autocars er stoppen om toeristen of reizigers te laten op- of afstappen.  Dat liet schepen Vanlerberghe optekenen op een andere vraag van raadslid Katleen Winne.  Hij benadrukte wel dat autobussen er enkel zullen mogen stationeren, voor het langdurig parkeren zullen ze gebruik moeten maken van de randparkings. (DLD)