Tijdens een bewonersvergadering in Pervijze, maakte schepen Karline Ramboer deze week bekend dat een ontwerpbureau is aangesteld voor het te vernieuwen ontmoetingscentrum Ten Bercle.  Dat moet bij zijn ontwerp rekening houden met resultaten van eerdere studies die ook voorzagen in de mogelijkheid om het volledig ontmoetingscentrum onder te brengen in de kerk.  Maar volgens de schepen is dit slechts één scenario, het kan ook gaan om een gedeeltelijke overbrenging.  Voor Karline Ramboer blijven dan ook nog alle scenario’s open, van een gedeeltelijke, een totale of dan toch geen fusie tussen OC Ten Bercle en de Pervijse kerk.  Pas na een eerste startvergadering met de ontwerpers zal afgestemd worden met ondermeer de kerkfabriek, het decanaat en het bisdom welke mogelijkheden er zijn om het ontmoetingscentrum geheel of gedeeltelijk onder te brengen in de kerk, al dan niet in combinatie met een kerkfunctie.  Schepen Ramboer laat hierbij opmerken dat, wil men aanspraak maken op een subsidie van 150.000 Euro, men verplicht is deze kerkmogelijkheid te onderzoeken.  Toch ligt voor haar deze denkpiste wel geheel in de lijn van het standpunt van haar partij SP.a-open, die dit ziet als een unieke kans om tot een mooie herbestemming van een kerk te komen ten dienste van de gemeenschap.  Op de bewonersbijeenkomst kon nog vernomen worden dat bij een volledige verhuis van Ten Bercle naar de kerk, de huidige gebouwen van het OC kunnen afgebroken worden om plaats te maken voor een nieuw woonproject.

Intussen werd ook het herinrichtingsplan in het kader van de grondige rioleringswerken voor het centrum van Pervijze verfijnd en voorgesteld aan de 50 Pervijzenaars die aanwezig waren op de bewonersvergadering.   Daaruit onthouden we alvast dat in het centrum, waar een zone 30 wordt voorzien, men de voorkeur geeft aan fietssuggestiestroken tegen de rijweg zodat parkeerplaatsen er niet verloren gaan.  Daarnaast blijven de voetpaden 1,5 meter breed en behoudt de rijweg een breedte van 6,7 meter.  Waar de breedte dit toelaat komen er aan beide zijden parkeerstroken. Verder komt er een kiss & ridezone bij de school en een zebrapad dichtbij de schooluitgang.  Daar zal parkeren langs beide straatzijden ook mogelijk zijn.  Bij de uitvoering zou de hoofdkleur van de materialen oker worden.
Opmerkelijk is ook dat op vraag van De Lijn, de drie bestaande bushaltes in de Pervijzestraat, de Nieuwpoortstraat en de Veurnestraat gecentraliseerd worden op de hoek van deze straten.  Maar gezien de vragen die hierbij gesteld worden door bejaarde Pervijzenaars, zal deze vraag hernomen worden met De Lijn.
Nabij de kerk komen er ook bomen in vervanging van de bestaande om het dorpsgevoel te creëren (foto).
De opmerkingen van deze bewonersvergadering worden nu meegenomen door de ontwerpers.  Zij moeten nu gaan voor een definitief plan.  Wanneer deze werken uitgevoerd worden is nog niet duidelijk maar wellicht zal dit ten vroegste in 2017 zijn.  (DLD)