In juli vorig jaar werden, 4 jaar na hun plaatsing, de trajectcontroles in Diksmuide geactiveerd. Op de jongste politieraad werden dinsdagavond de eerste resultaten bekend gemaakt. Maar toen bleek dat zowel in de dorpskom van Esen als in deze van Woumen de trajectcontroles geen snelheid meten. Reden is dat beide zones niet alleen een snelheidsbeperking hebben van 50 kilometer per uur maar ook een zone 30 bij de schoolomgeving. Hierdoor kunnen geen snelheidsovertredingen vastgesteld worden. Toch is dit geen vrijgeleide voor snelheidsduivels want politie Polder plaatst er regelmatig haar mobiele camera in de anonieme wagen.

Zal het dus niet mogelijk zijn om de trajectcontroles in Esen en Woumen te gebruiken om snelheidsovertredingen vast te stellen, ook in het traject in de Esenweg tussen de spoorweg en de garage van Unicars kan de snelheid momenteel niet gemeten worden. Reden is daar dat er een herstelling moest gebeuren. Het is nu enkel nog wachten op de ijking door het Agentschap Wegen en Verkeer en dat blijkt heel wat tijd in beslag te nemen.
Bij de wel werkende trajectcontroles blijken deze in de Iepersteenweg in Woumen en deze langs de Veurnestraat en ’s Heer Willems in Pervijze de toppers, daar worden de meeste processen-verbaal en minnelijke schikkingen uitgeschreven. Maar zelfs beide “top”-trajecten registeren gemiddeld nog steeds geen vier overtredingen per dag. Oorzaak is dat het Gewestelijk Verwerkingscentrum in Gent de trajectcontroles soms uitschakelt.

Reden is dat het aantal overtredingen die in de politiezone tijdens een maand mogen geverbaliseerd worden, dan overschreden is. Zelf heeft politie Polder over de werking van deze trajectcontroles geen bevoegdheid.
De trajectcontroles in Diksmuide zijn door gebruik te maken van achterhaalde data geplaatst op de verkeerde plaatsen, er is dan ook volgens zonechef Johan Geeraert geen enkel verband met het aantal ongevallen in deze zones. Zou het doel de handhaving van de snelheid moeten zijn, in Diksmuide is het volgens de korpschef veeleer een verdienmodel voor de hogere overheid. In de zone worden de gegevens van de trajectcontroles dan ook vooral retro-actief gebruikt om opsporingen te doen naar gepasseerde voertuigen. Maar ook voorbijrijdende voertuigen die niet verzekerd blijken te zijn, worden gesignaleerd aan de ploegen van zone Polder die ze vervolgens uit het verkeer halen. (DLD)