Diksmuide geeft je adem.  Voor voorzitter Erik Eloy moet zijn fietsersbond er eigenlijk voor zorgen dat deze Diksmuidse slogan waarheid wordt.  Fietsen en stappen is immers belangrijk voor de gezondheid, ze dragen bij aan het klimaat en remmen de luchtvervuiling,   Maar dat fietsen en stappen kan in Diksmuide nog niet veilig, er is werk aan de winkel.  Fietsstraten is voor de fietsersbond alvast één werkpunt om dat doel te bereiken.  In eerste instantie vroeg men dan ook fietsstraten in de Grote en Kleine Dijk en in de hele Tuinwijk tussen de Woumenweg en de Rijkswachtstraat enerzijds en anderzijds in het gelet dat uitgeeft op de Esenweg.  Maar alleen dat laatste deel van de Tuinwijk werd nu samen met de Grote en Kleine Dijk omgevormd tot een fietsstraat waar koning auto slechts op de tweede plaats komt. Het illustreert alvast hoe moeilijk koning auto plaats maakt voor de zwakke weggebruiker.

In een fietsstraat waar men slechts 30 km per uur mag rijden, heeft de zwakke weggebruiker voorrang op koning auto.  Hier is de auto even koning af en is de fietser er koning of koningin.  De auto moet altijd achter de fietser blijven, fietsers kunnen er gerust naast elkaar rijden en de hele breedte van de weg gebruiken.  Maar Erik Eloy weet dat dit leuk klinkt maar het is ook meer dan nodig dat de stappers en fietsers in bescherming worden genomen.
Zo wil de fietsersbond dat kinderen van om en bij de 10 jaar veilig met de fiets naar school, muziekacademie, sportcentra, zwembad of naar het centrum kunnen gaan.  Maar voetgangers en fietsers voelen zich op vandaag niet veilig op de rijweg die maar al vaak is ingericht met voorrang voor koning auto.  En dat heeft tot gevolg dat heel wat ouders, uit veiligheidsoverweging, hun kinderen met de auto naar school brengen.
De fietsersbond wil dan ook wegen op het beleid om de wijken rond het centrum veilig te ontsluiten voor fietsers en voetgangers.  Wanneer kinderen immers veilig met de fiets naar school kunnen, dan kan iedereen met de fiets naar de bakker, het sportcentrum, de markt, …   Erik Eloy is er ook van overtuigd dat hiermee ook een belangrijk deel van de ochtend- en avondspits zal opgelost worden.  De visie van de fietsersbond, die bij de komende herinrichting van de Bortierlaan vroeg om een tweerichtingsfietspad en een wandelpad langs de spoorwegzijde, werd alvast gevolgd.  Nu moet er ook nog een veilige en fietsvriendelijke verbinding kunnen komen tussen het station en de Grote Markt.
Maar niet alleen het centrum krijgt de aandacht van de fietsersbond, ook de dorpen vinden ze belangrijk.  Vandaar dat de werking ook werd voorgesteld tijdens bewonersplatforms zodat ze ook daar input kan krijgen.
De herinrichting van straten is één zaak, onderhoud van ondermeer fietspaden een andere. Het met een stippellijn afgebakend deel van de rijweg, kan men alvast moeilijk een volwaardig fietspad noemen.  Als men daar ook nog eens moet rijden over een gehavend wegdek, vol modder of steentjes, dan is dat vragen om ellende.  Wekelijks borstelen zou al een eerste aanzet zijn.  En de fietsersbond heeft zo nog ideetjes: snelheidsbeperkingen in woonwijken, in stads en dorpscentra 30 km per uur, vlotte oversteekplaatsen in de Esenweg en De Breyne Peellaertstraat, …

De fietsersbond moet als een soort neutrale vakbond blijven wegen op het beleid.  Bij de fietsersbond wil men blijven nadenken over het verkeersbeleid en de inrichting van wegen en pleinen.  Daarnaast voert men ook actie.  Zo is er op 21 maart opnieuw de actie ‘nationaal fietsapplaus’ waarbij elke fietser getrakteerd wordt op een stevig applaus.  Iedereen is overigens ook welkom op de vergaderingen van de fietsersbond om er zijn voorstellen te komen verduidelijken.  Achteraf is iedereen nog altijd vrij om al dan niet lid te worden van de fietsersbond.  Het bestuur van de Diksmuidse afdeling wordt momenteel gevormd door penningmeester Det Smeets, secretaris Elke Maertens en voorzitter Erik Eloy.
Contact kan via eloyerik@gmail.com of via de facebookpagina van de Diksmuidse fietsersbond. (DLD)