Om de relatie tussen leerling en leerkracht te versterken voert het Diksmuids Atheneum de ‘nieuwe autoriteit’ in, en dit via zes basisregels. Conflictsituaties worden aangepakt via een ’time-out’.  “We zijn afgestapt van een systeem waarbij de leerlingen met een 30-tal regels om de oren geslagen werd. Voortaan doen we het met minder maar heldere basisregels”, zeggen Jochen Nolf en Erwin Van Reusel van het directieteam van de GO-campus in Kaaskerke.

“Kenmerken van deze ‘nieuwe autoriteit’ zijn nabijheid en steun in plaats van afstand en macht. Als leerkracht moet je de baas niet willen zijn of macht willen hebben, dat leidt enkel tot strijd en escalatie. Je stuurt leerlingen niet zomaar naar buiten als ze zich niet aan de regels houden. Er werden zes basisregels opgesteld: 1. Ik ben beleefd en let op mijn taalgebruik. 2, Ik probeer kalm te blijven in conflictsituaties. 3, Ik ben op tijd op school en in alle lessen. 4, Ik gebruik mijn gsm enkel op de speelplaats tijdens de pauzes of mits toestemming van de leerkracht. 5, Ik heb al mijn materiaal bij om de lessen te kunnen volgen. 6, Ik sta open voor anders en respecteer ieders grenzen.”
“Het gebruik van de verbind-verbetermethode en van het geweldloos verzet om elke escalatie te voorkomen, resulteerde al snel in 60 procent minder sancties, waarbij een rustiger lesverloop voor zowel leerling als leerkracht de rode draad vormt. Een onverhoopt succes.”

“Indien er zich nog een conflictsituatie voordoet, kan de leerkracht een time-out invoeren, waarbij de leerling 5 minuten op de gang afkoelt. Ook de leerlingen zelf kunnen een dergelijke time-out vragen. Op die manier willen we het recht op les voor de leerlingen vrijwaren en de autoriteit bewaren” Het directieteam geeft tenslotte nog mee dat het aantal leerlingen in de eerste graad al drie jaar stijgend is, en dat ook het aantal leerlingen dat de slagerij opleiding volgt, toch een knelpuntberoep, met 15 procent gestegen is. Verder investeert de school 40.000 euro in Smartscreens, gespreid over drie jaar, dit ter vervanging van de klassieke Smartboards, werd een buitenklas gebouwd in samenwerking met Basisschool W’IJzer, en werd een eco-tuin aangelegd waar de leerlingen groenten en paddenstoelen kweken, wat hen helpt bij het leren over de natuur en het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid”, aldus nog Jochen Nolf en Erwin Van Reusel. (DVD)