802, 2017

Diksmuide luistert en wijzigt haar parkeerbeleid

Het Diksmuids stadsbestuur moet zowat “pottedoof” geweest zijn, als ze de bakken kritiek op haar parkeerbeleid niet had gehoord. Maar dat was ze dus niet en ze heeft, als beloofd, zes maanden na de invoering haar parkeerbeleid geëvalueerd en meteen enkele ingrijpende wijzigingen geformuleerd.  Zo verdwijnen de gele (2 uur) en rode (1 uur) zone en krijgt het centrum van Diksmuide nog slechts één zone waarin 2 uur kan geparkeerd worden. Daarnaast vervalt de beperkte 2 uur-parkeerduur vanaf 14 uur op de parking van het CC Kruispunt en in de aanpalende straten waardoor senioren ’s namiddags opnieuw met de wagen naar het dienstencentrum kunnen.  Dit nieuw parkeerbeleid zou in voege treden op 1 maart.

Op de bijgevoegde kaart staan de straten waar de parkeertijd gelimiteerd is tot 2 uur tussen 8 uur en 18 uur aangeduid in donker blauw.  Op de parking van CC Kruispunt en in de aanpalende straten en de nabijgelegen Sint-Jan-verkaveling, die aangeduid zijn in licht blauw, is de beperkte parkeertijd slechts tussen 8 uur en 14 uur.  Hierdoor krijgt men ’s namiddags 4 uur extra in de omgeving van het dienstencentrum zonder dat men de parkeerschijf moet plaatsen. Wie een bewonerskaart heeft zal nog steeds niet onbeperkt kunnen parkeren in de vroegere 1 uurszone.  Ook op de parking van het dienstencentrum zal men niet onbeperkt met een bewonerskaart mogen parkeren.
Voor mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe komt men met het aangepast parkeerbeleid alvast tegemoet aan de opmerking dat een parkeertijd van 1 uur in het centrum te beperkt is voor zowel het winkelen als voor het horecabezoek. Ook is het een tegemoetkoming aan de kritiek van de senioren die vaak minder mobiel zijn en daarom, voor het bijwonen van activiteiten in zowel Ten Patershove als CC Kruispunt dichter en onbeperkt willen parkeren.  Overigens is men bij deze bijsturing tegemoet gekomen aan zowel enquêtes als aan de opmerkingen van diverse verenigingen.  Daarnaast heeft men ook rekening gehouden met  het signaal van het door Idee2006 gevraagde referendum.  Ook al haalde de gevraagde volksraadpleging op vijf handtekeningen na niet het noodzakelijk aantal, toch wil Diksmuide niet voorbij gaan aan het gegeven signaal. Tenslotte heeft men ook gebruik gemaakt van de tellingen die men de voorbije maanden uitvoerde rond Diksmuides parkeergewoontes. Bij deze aanpassing wordt overigens ook de gehele IJzerlaan opgenomen in de blauwe zone waar er voorheen geen beperkte parkeerduur was in een deel van deze straat.  Tenslotte wordt het systeem van 1 uur extra over de middag opgeheven vermits de nood hieraan vervalt nu men overal 2 uur kan parkeren.
Met de uitbreiding van de parkeertijd, stelt het stadsbestuur al voor een groot stuk tegemoet te komen aan de kritiek dat er voor langparkeerders geen plaats meer is in het centrum.  Maar daarnaast zijn er ook nog steeds de randparkings die het stadsbestuur toch omschrijft als centrumparkings.  En zijn deze niet allemaal even optimaal, het gebruik op vandaag toont toch aan dat ze tegemoet komen aan de parkeervraag in Diksmuide, ze staan niet leeg maar zijn ook niet overbevraagd. Verder moet ook de huidige parking aan het zwembad nog langparkeerders kunnen ontvangen, vandaar dat ze ook in de lichtblauwe zone met een vrij parkeren na 14 uur komt.  Overigens komt er nu ook een betere signalisatie die deze centrumparkings moet aanduiden.
Maar daarnaast kunnen voor deze parkings op termijn nog alternatieven komen.  Men denkt hierbij ondermeer aan de plaats van het huidig zwembad als aan de parking achter het postgebouw.  Deze laatste zou op termijn kunnen publiek gemaakt worden wanneer, door interne posthervormingen, een groot deel van de postactiviteit van Diksmuide verplaatst wordt naar Veurne.  Hierdoor zou er minder postpersoneel gebruik maken van de parking achter het postgebouw zodat deze publiek kan gemaakt worden.
Voor burgemeester Lies Laridon komt Diksmuide met het aangepast parkeerbeleid tegemoet aan de opmerkingen van de bewoners, zonder dat het gratis parkeren in het centrum verdwijnt.  Daarnaast blijven er ook nog steeds 101 parkeerplaatsen op de Grote Markt die na de heraanleg ook een plaats van beleving kan worden.

Dit aangepast parkeerbeleid van het stadsbestuur moet nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad die bijeen komt op 20 februari.  Aansluitend wil men tot eind februari de signalisatie aanpassen, een periode waarin de toezichthouder een gedoogbeleid zal toepassen.  Vanaf 1 maart zou dan het nieuw parkeerbeleid effectief in voege treden. (DLD)

Ga naar de bovenkant