Reeds eerder raakte bekend dat de deelnemers aan de Unizo-enquête komaf willen maken met de 1 uur-zone in Diksmuides blauwe zone en dat ze het nieuwe parkeerbeleid als negatief ervaren.  Unizo maakte nu ook de andere resultaten van de enquête bekend. Opvallend is dat 81,3 % van de deelnemers vindt dat de randparkings geen voldoende alternatief bieden voor het lang parkeren.  Daarnaast stelt 66,7% dat deze randparkings niet op wandelafstand liggen van de Diksmuidse handelszaken in het centrum.  Dat de enquête representatief is voor wat leeft bij de ondernemers mag ook nog blijken uit de grote betrokkenheid want 57,5% van de aangesproken handelaars uit Diksmuides blauwe zone nam deel aan de enquête.

Voor Unizo-voorzitter Philippe Libeert is het alvast duidelijk dat de ondernemers in Diksmuide een verandering willen van het parkeerbeleid.  Dat maar liefst 58,3% van de ondernemers vaststelde dat hun omzet daalde is voor voorzitter Libeert dan ook voldoende reden om te vragen naar een snelle bijsturing van het parkeerbeleid.  Andere opmerkelijke resultaten uit de Unizo-enquête waren dat bij bijna 90% van de deelnemers de klanten negatief reageren op het nieuw parkeerbeleid, bij 90% van de ondernemers waar personeel tewerkgesteld is konden de medewerkers zich niet vinden in het nieuw parkeerbeleid.  Tenslotte vindt 86,5 % van de deelnemers dat de aanduiding van de verschillende zones niet voldoet.  Opmerkelijk is ook nog dat er mogelijks een draagvlak is bij de ondernemers voor betalend parkeren.  Een delegatie van Unizo heeft woensdag alvast de resultaten van de enquête voorgelegd aan het Diksmuids schepencollege.  En daarin staken meteen ook enkele suggesties.

In de rode zone, waar tot op vandaag slechts 1 uur mag geparkeerd worden, stelt men voor dat men opnieuw 2 uur zou mogen parkeren waarmee men tegemoet komt aan verzuchtingen van ondermeer Horeca-zaken, kerkgangers en senioren.  In deze zone zouden er wel enkele shop & go-plaatsen moeten voorzien worden voor korte boodschappen.  Daar zou kunnen geopteerd worden voor een maximale parkeertijd van 30 minuten.  In de rode zone zouden nog steeds geen auto’s mogen geparkeerd worden met bewonerskaarten.
De gele zone met 2 uur-parkeertijd zou kunnen behouden blijven.  Alleen wordt in het kader van de eenvormigheid en duidelijkheid gevraagd om de blauwe zone met 2 uur-parkeertijd in te voeren aan beide zijden van de IJzerlaan.  Nu is dat slechts aan één zijde.
Daarnaast vraagt Unizo nog een oplossing voor het lang parkeren, zeg maar wanneer men meer dan 2 uur zijn auto moet parkeren.  Reden is dat met het huidig systeem bepaalde groepen en potentiële klanten het centrum mijden.  De bestaande randparkings worden immers ervaren als te klein en te ver afgelegen.  De vraag naar een volwaardige centrumparking weerklinkt volgens Unizo zowel bij de handelaars als bij hun klanten.  Voor Unizo is een centrumparking dan ook een noodzakelijke investering om het handelscentrum leefbaar te houden.  Maar waar deze centrumparking moet komen, daar doet Unizo geen uitspraak over.  Daarnaast wil men ook nog een bijkomende randparking en verder moet ook sterker geïnvesteerd worden in signalisatie, onderhoud en verlichting.

Het stadsbestuur heeft reeds laten optekenen dat ze de evaluatie zal vervroegen en dat ze zich hiervoor niet alleen zal baseren op de resultaten van de Unizo-enquête maar ook op ondermeer haar eigen tellingen die ze de voorbije maanden uitvoerde.  Het nieuwe parkeerbeleid zou van kracht kunnen gaan op 1 maart.

Voor de volledige parkeernota en evaluatie van Unizo kan men terecht op hun facebook-pagina. (DLD)