Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts zal vandaag in de commissie Mobiliteit voorstellen om op 6 bijkomende trajecten ook de kilometerheffing in te voeren voor vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton.  Bij deze trajecten is ook de N35, de gewestweg die Diksmuide dwarst tussen Pervijze, Kaaskerke, het centrum van Diksmuide en Esen.  Door het invoeren van de algemene kilometerheffing, meer dan een jaar terug op ondermeer de E40 en de N8 tussen Ieper en Veurne, kreeg Diksmuide immers heel wat bijkomend vrachtverkeer te verwerken.  Truckers kozen immers sindsdien steeds meer voor de N35 als een tolvrije sluipweg.  De tolheffing op de N35 zou er moeten voor zorgen dat het zogenaamd sluipvrachtverkeer verdwijnt uit Diksmuide vanaf 1 januari 2018.

Sinds midden 2016 kampt Diksmuide met veel drukker tot stilstaand verkeer op de N35, de gewestweg tussen Pervijze, Kaaskerke, het centrum en Esen. Toen reeds stelde mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe dat de belangrijkste oorzaak hiervan moest gezocht worden bij de kilometerheffing van de Vlaamse overheid. Truckers die sinds 2016 een heffing moeten betalen wanneer ze gebruik maken van de “grote” wegen als de N8 tussen Ieper en Veurne en de E40 tussen Jabbeke en de Franse grens maakten graag gebruik van de witte heffingvrije zone rond Diksmuide. Doordat zij intens gebruik maken van de heffingvrije N35 zorgen zij, met dit sluipverkeer, echter vaak voor stilstaand verkeer in en rond Diksmuide.  Mobiliteitsschepen Vanlerberghe liet daarop een toestel (foto) aankopen om metingen uit te voeren.  Deze toonden aan dat sinds het invoeren van de kilometerheffing in Diksmuide per dag 190 vrachtwagens meer passeren, een verhoging met bijna 19 procent.  Op de vraag van schepen Kurt Vanlerberghe om deze situatie te herzien antwoordde minister Weyts toen dat dit enkel kon gebeuren na een eigen evaluatie van de kilometerheffing.

Maar reeds in juni van dit jaar gaf Diksmuids burgemeester Lies Laridon tijdens een gemeenteraadszitting te kennen dat er een ontwerp van decreet klaar lag dat voorzag dat ook de N35 onderworpen zou worden aan de kilometerheffing waardoor het zogenaamd “sluipvrachtverkeer” zou verdwijnen uit Diksmuide. Dat bericht wou het kabinet Weyts toen nog niet bevestigen, daar wachtte men nog op de resultaten van de eigen tellingen die pas in het najaar zouden verwacht worden.  Intussen heeft minister Weyts nu dus wel bevestigd dat ook de N35 niet langer tolvrij zou zijn waardoor het sluipvrachtverkeer vanaf 1 januari 2018 zou verdwijnen uit Diksmuide. (DLD).