De 9 burgemeesters van de groep gemeenten ‘Van Zee tot IJzer’ gevormd door De Panne, Diksmuide, Koekelare, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Middelkerke, Nieuwpoort en Veurne, hebben deze week op het Diksmuids stadhuis het startschot gegeven voor de gezamenlijke communicatiecampagne om minder CO2-uitstoot te realiseren op hun grondgebied. Door het bundelen van kennis en het uitwisselen van ideeën kan efficiënter gewerkt worden om het uiteindelijk doel te bereiken : in 2020 20 % minder CO² uitstoten dan in het referentiejaar 2011.  En in Diksmuide wil men dat bereiken met … ijsblokjes.

Tijdens het lanceringsmoment werd een postercampagne, het logo en de website voorgesteld waarmee men de inwoners van de 9 gemeenten wil sensibiliseren. Als slagzin voor de campagne werd gekozen voor “Actie(f) voor het klimaat”. Alle acties en evenementen die georganiseerd worden zullen ook gebundeld worden op de website www.langlevedewesthoek.be. Tenslotte mocht ook een gemeenschappelijk logo niet ontbreken. En dat logo (foto) werd gevonden via een scholenwedstrijd die gewonnen werd door een Nieuwpoortse leerlinge.
In de respectievelijke gemeenten worden ook sensibiliseringsacties opgezet om de inwoners aan te zetten de CO²-uitstoot te verminderen.  En in Diksmuide gebeurt dat met de (Klimaat)Bende van Diksmuide en … ijsblokjes. Volgens energie-schepen Kurt Vanlerberghe zet Diksmuide in op een doorgedreven sensibilisering van onderuit, vanuit de scholen.  Hij hoopt dat hieruit een dynamiek ontstaat, ook naar de ouders toe.  Zowat alle lagere scholen van Diksmuide gaan mee in het project en per school wordt de trekkersklas deze van het 5de leerjaar.  Het project, waarbij Diksmuide en de provincie zorgen voor de begeleiding, loopt over 2 jaar.  Tijdens het eerste jaar is een voortraject voor de leerkrachten met ondermeer vormingen.  Tijdens het tweede jaar start men dan effectief met de klimaatbende van leerlingen.  Zij krijgen alvast enkele van de volgende opdrachten : het ontwerpen van een logo, de soorten energiebronnen en het energieverbruik op school ontdekken en nadenken over manieren om 5% minder CO² uit te stoten.   En dan is er nog het project rond het ijsblokje.  Op welke manier kan men een ijsblokje het best en het langst bewaren?  Dat is de vraag die de leerlingen zullen meekrijgen.  Zo worden de gevolgen van een goede isolatie tastbaar, hoe beter de isolatie, hoe langer het ijsblokje blijft bestaan.  Zo zullen de kinderen kunnen stilstaan bij de verschillende vormen van isolatie.  Het project zal afgerond worden met een gezamenlijk afsluitmoment van de trekkersklasse. (DLD)