Vorige week vrijdag kwam de verkeerscommissie bijeen.  Op tafel van dit adviesorgaan lag het voorstel van Groen-raadslid Gert Maertens die tijdens de laatste gemeenteraad van 2019 voorstelde om twee fietszones te realiseren in Diksmuide.  In dergelijke zones hebben, net zoals in een fietsstraat, de fietsers voorrang op het gemotoriseerd verkeer.  De verkeerscommissie kon zich vrijdagavond vinden om bij wijze van proefproject een fietszone op te starten in het centrum. Het resultaat daarvan zou gebruikt worden om enerzijds deze fietszone permanent te behouden en om anderzijds ook de andere fietszone ten oosten van De Breyne Peellaertstraat te realiseren.  Het is nu in eerste instantie aan het schepencollege en vervolgens aan de gemeenteraad om groen licht te geven voor dit fietszone-project.  Dergelijke fietszone bestaat reeds in Kortrijk.

Reeds eerder konden we berichten over de fietszones die Groen-raadslid Gert Maertens voorstelde (klik hier). Ook de verkeerscommissie is dit project nu genegen.  Binnen de verkeerscommissie was er unanimiteit om eerst een proefproject op te starten in de voorgestelde zone tussen de IJzer, de Handzamevaart, de gewestweg N35 (IJzerlaan – Gasthuisstraat – Maria Doolaeghestraat) en De Breyne Peellaertstraat.  De zogenaamde fietszone Centrum.  Voor de tweede zone, zoals ze op dezelfde gemeenteraad van december 2019 werd voorgesteld door raadslid Maertens en die ondermeer de schoolomgeving in de Grauwe Broedersstraat en de stationsbuurt zou omvatten, was er dan weer geen unanimiteit te vinden binnen de verkeerscommissie.  Als compromis kwam vrijdagavond uit de bus dat men eerst de resultaten van het proefproject in het centrum zou afwachten.
Intussen lanceert de Diksmuidse fietsersbond nog voorstellen voor bijkomende fietszones in het centrum van Diksmuide.  Zij stelt voor om ook in de Sint-Sebastiaanswijk, de Paaphoek (IJzerlegerstraat-Fuselierstraat-Rozemarijnstraat) en de Tuinwijk dergelijke fietszones te voorzien. (DLD)