De Diksmuidse gemeenteraad keurde maandagavond de heraanleg van de Grintweg in Oostkerke goed. Maar ook de Oostkerkestraat en het Sint-Veerleplein worden in deze werken meegenomen zodat dit voor Oostkerke een dorpskernvernieuwing wordt. Toch zijn de Oostkerkenaars niet onverdeeld gelukkig met deze plannen, er kwam niet op al hun vragen een antwoord. Ook vervoersmaatschappij De Lijn bleef doof voor de Oostkerkse grieven. De dorpsbewoners betreuren dat er in de Oostkerkestraat niet langer aan beide zijden mag geparkeerd worden. Volgens De Lijn is deze weg te smal om met aan beide zijde auto’s 2 bussen te laten kruisen.

De Lijn wil niet langer dat er aan beide zijden wordt geparkeerd in de Oostkerkestraat die voor de vervoersmaatschappij te smal is. Daarvoor moet een weg minstens 6,10 meter breed zijn. Zoniet kunnen twee bussen elkaar niet dwarsen. Voor de Oostkerkenaars onbegrijpelijk want op vandaag kan er ook geparkeerd worden aan beide zijden en er zijn nog nooit problemen geweest. Schepen Deprez had dan ook de bewoners van Oostkerke een nieuw overleg met De Lijn beloofd, maar deze laatste gaf niet thuis, ze wil niet afwijken van deze regel. Ook al dwarsen daar volgens de uurregeling nooit twee van haar bussen.
Toch werd er volgens schepen Deprez wel gehoor gegeven aan andere opmerkingen. Zo werd de rijrichting in de Grintweg gewijzigd naar Oostkerkestraat-Lampernissestraat, de bushalte ter hoogte van het Sint-Veerleplein blijft behouden en er komt een laadpaal ter hoogte van OC Volcraven. Verder gaf de schepen op de gemeenteraad nog mee dat het toegangspad op het Sint-Veerleplein behouden blijft, weliswaar als tweesporenpad zodat er meer waterinfiltratie kan bekomen worden.

Ook de vele wadi’s op het openbaar domein zullen onderhouden worden door Diksmuide. Maar die wadi’s dreigen volgens de Oostkerkenaars de Grintweg te degraderen tot een middeleeuwse weg. En volgens Hugo Verstraeten, de voorzitter van het bewonersplatform van Oostkerke, had zijn dorp nog meer opmerkingen bij de plannen. Hij betreurde dat er te weinig overleg was en dat bijgevolg het ontwerp op de gemeenteraad werd goedgekeurd zonder dat er hierover consensus was in Oostkerke. Voorzitter Verstraeten had nog voorafgaandelijk de visie van Oostkerke willen geven tijdens de vragenronde van de gemeenteraad waarop het ontwerp werd goedgekeurd. Maar hij kreeg hiervoor geen toestemming, zijn vraag wordt pas behandeld tijdens de zitting van maart. Vijgen na Pasen, voor voorzitter Verstraeten. Maar ook al is intussen het ontwerp goedgekeurd, schepen Deprez maakt zich sterk dat er nog bijsturingen kunnen gebeuren bij de uitvoering in overleg met het bewonersplatform. Deze werken zullen 3,6 miljoen euro kosten waarvan het aandeel van Diksmuide 725.000 euro is. De start van de werken is voorzien na het bouwverlof. (DLD)