Diksmuide wil zijn verkeersknoop in het centrum ontwarren met meer éénrichtingsverkeer.  In een eerste fase komt er éénrichtingsverkeer in de Fuselierstraat en de Rozemarijnstraat.  In een volgende fase krijgt ook de Stationsstraat éénrichtingsverkeer terwijl de rijrichting in de Reuzemolenstraat en het Schoolplein wordt omgekeerd.  Bij de laatste fase, na de realisatie van de zuidwestelijke omleidingsweg wordt ook de rijrichting in de Kleine Dijk gedraaid en krijgen ook de Vismarkt en de Kiekenstraat éénrichtingsverkeer (zie plan).  Maar op het participatiemoment werd donderdagavond naast een voorstel van circulatieplan ook een parkeerplan voorgesteld.  Aanwezige inwoners en handelaars konden hun kritische blik werpen op deze voorstellen.  Bedoeling is dat met deze informatie de plannenmakers van de stuurgroep de circulatie- en verkeersknopen zullen doorhakken.

Volgens schepen van mobiliteit Kurt Vanlerberghe moet men naar een gefaseerde uitvoering gaan. Bij elke fase wordt zo wel een kwaliteitsverbetering op vlak van leefbaarheid en doorstroming gerealiseerd maar uiteindelijk zal men pas na de realisatie van de zuidwestelijke omleidingsweg komen tot een definitieve verkeerscirculatie. In afwachting van de realisatie van deze ring wil Diksmuide wel ‘quick wins’ doen die een positieve invloed zullen hebben op de leefbaarheid in het centrum, zo vervolgt schepen Vanlerberghe. De realisatie van het regime van schoolstraat in de Stovestraat is hier alvast één van.  Verdere voorstellen tot quickwins zijn het verkeersvrij maken van schoolomgevingen, het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Fuselierstraat en Rozemarijnstraat, een verhoogde middengeleider aan de Konijnenstraat zodat voetgangers in twee keer de gewestweg kunnen dwarsen en de noordelijke rijweg van de Grote Markt laten verdwijnen in het kader van de herinrichting van de Grote Markt.

Dit laatste zou ook reeds gebeuren tijdens de eerste fase.  Hierbij zullen auto’s in beide richtingen rijden langs de zuidzijde (zijde banken) waarbij men bij het uitrijden aan het kruispunt Grote Markt – Admiraal Ronarchstraat enkel rechts zou mogen afslaan.  Tijdens die eerste fase zou naast de Stovestraat ook de Kwadestraat schoolstraat worden.  En tenslotte zouden er verkeerslichten komen aan het kruispunt Stragier (Admiraal Ronarchstraat – Maria Doolaeghestraat).

Bij het parkeerbeleid in het centrum is het uitgangspunt dat het totaal aantal parkeerplaatsen minstens gelijk blijft. In de binnenstad kan men de capaciteit verhogen door de invoering van kortparkeren.
Donderdagavond werd volgend parkeerregime voorgesteld :
– Langparkeren op de centrumparkings – onbeperkt in duur
– Kortparkeren in de centrumstraten (maximaal 1 uur – met onderbreking over de middag)
– In de centrumstraten is overal blauwe zone van toepassing (behoudens de Stovestraat en Kwadestraat waar enkel bewonersparkeren geldt)
– Bewoners kunnen altijd en overal parkeren met uitzondering van: Grote Markt, Generaal Baron Jacquesstraat, gedeelte van de IJzerlaan en aan de post (hier geldt ook voor bewoners het principe van de blauwe zone).
– Er wordt gewerkt met bewonerskaarten (waarbij de eerste kaart gratis is en de tweede kaart betalend)
En of er al dan niet een ondergrondse parking komt, dat liet men donderdagavond nog in het midden al was het duidelijk dat de gemaakte studies wezen op een zware financiële uitdaging voor Diksmuide.  Immers, volgens de gemaakte studies is een ondergrondse parkeergarage alvast financieel niet aantrekkelijk voor een private partner. Indien Diksmuide dus toch voor een ondergrondse parkeergarage zou opteren, dan moet ze, hetzij zelf deze investeringskost dragen, hetzij het volledig centrum in een concessie voor betalend parkeren geven.

Het is de bedoeling om eind 2015 klaarheid te hebben over alle principes (circulatie, parkeren, type-inrichting,…). Daarna kan worden gestart met het uittekenen van de inrichtingsplannen voor de Generaal Baron Jacquesstraat en de Grote Markt. Ook het herwaarderingsplan – dat nodig is voor het bekomen van subsidies – moet tegen eind dit jaar rond zijn. (DLD)