In het najaar wordt gestart met de heraanleg van de IJzerdijk tussen de Hoge Brug en de Dodengang.  Deze werken, die begroot worden op 650.000 euro moeten ervoor zorgen dat wandelaars en fietsers op een veilige manier naar de Dodengang kunnen.  Daar wordt bij het gedeelte waar de IJzerdijk het smalst is, op een staketsel op de oever van de IJzer, op een zogenaamde vlonder, een afzonderlijk fietspad aangelegd over een lengte van 250 meter.  Volgens schepen Martin Obin worden ter hoogte van de Calvarieberg ook omgevingswerken uitgevoerd zodat dit ook toegankelijk wordt voor mindervaliden.

Bij deze werken wordt allereerst de bestaande fietsverbinding onder de Hoge Brug opgefrist.  Vervolgens worden tussen de brug en de winkel Delva fietssuggestiestroken aangelegd.  Op deze plaats wordt het wegdek niet gewijzigd. Wel is het de bedoeling dat voetgangers gebruik maken van het zebrapad aan de Hoge Brug zodat ze vervolgens kunnen wandelen op het bestaand voetpad.  Het stukje bestaand voetpad aan de rechterzijde van de IJzerdijk, komende van de Hoge Brug, wordt opgebroken en wordt vervangen door een groenzone.
Ter hoogte van de winkel Delva komt er een oversteek voor voetgangers.  Dat moet toelaten om de weg te dwarsen zodat aan de overzijde, langs de IJzer, men gebruik kan maken van een vlonder-voetpad dat op een staketsel komt.  Deze is bedoeld voor zowel fietsers als voetgangers.  Deze constructie is op deze plaats noodzakelijk volgens schepen Martin Obin omdat de IJzerdijk er te smal is voor een veilig bijkomend fietspad. Een verbreding is op deze plaats ook geen optie. De 250 meter lange vlonder zal 2,2 meter breed zijn terwijl het wegdek er een breedte behoudt van 5 meter.  Tussen de nieuwe vlonder en de weg blijft er een groenzone van 0,5 meter.
Voorbij de vlonder is het de bedoeling dat fietsers en wandelaars dan tot aan de Dodengang gebruik kunnen maken van een betonnen pad van 2,5 meter breedte dat zal aangelegd worden op de berm.  Daar zal de rijweg een breedte krijgen van 5,2 meter.  Ter hoogte van het Stiltepad komt er nog een veilige fietsoversteek.

Belangrijk, vooral in periodes waarin brede landbouwvoertuigen gebruik maken van de IJzerdijk, is er dat men ook drie uitwijkstroken heeft voorzien op het traject tussen de Hoge Brug en de Dodengang.  Verder komt er nog een opstap- en uitstapruimte voor bussen aan de Dodengang en over het hele traject worden ook enkele nieuwe bomen aangepland. (DLD)