Tijdens de Week van de Fair Trade, die loopt van 7 tot en met 17 oktober, pakt de Belgische fairtradepionier Oxfam-Wereldwinkels uit met een campagne vol promoties en strijden ze voor een eerlijke en duurzame chocoladesector met mensenrechten en milieu in de hoofdrol. Iedereen is tijdens de Week van de Fair Trade welkom in de Wereldwinkel van Diksmuide die men vindt in de Kiekenstraat. Dit jaar geen ruilactie in Oxfam Wereldwinkel maar wel een hele reeks promoties én … een cartoonactie.  Om de campagne te ondersteunen werkt Oxfam immers samen met 4 illustratoren en cartoonisten.  Laura, Lectrr, Chrostin en MAT zorgen elk voor een cartoon die te zien zal zijn in de deelnemende Oxfam-Wereldwinkels, dus ook in Diksmuide, en op de website. In de winkels kunnen klanten volledig corona-proof hun favoriete Oxfam-producten in promotie inslaan en hun favoriete cartoon kiezen. Van elke cartoon kunnen daarenboven tien gesigneerde exemplaren gewonnen worden tijdens de Week van de Fair Trade, die er zo dit jaar eentje is met … de glimlach.  Naast de promoties in de eigen winkel tijdens de Week van de Fair Trade kan men Oxfam ook op zaterdag 17 oktober, in samenwerking met Diksmuide Fairtradegemeente terug  vinden op de boerenmarkt XL.

Bij Oxfam-Wereldwinkels vindt men volgens de Diksmuidse bezieler Rik Maekelberg het grootste assortiment fairtradeproducten in ons land. Daarbij moeten de promoties een nog breder publiek laten kennismaken met het uitgebreid assortiment.  De promoties zorgen niet voor lagere prijzen voor de boeren. Integendeel. Meer dan ooit hamert Oxfam-Wereldwinkels op het belang van eerlijke prijzen voor boeren. “Eerlijke prijzen zijn de basis van duurzaam voedsel en van duurzame producten. Als een boer geen eerlijke prijs krijgt, kan hij/zij niet op een duurzame manier produceren,” zo is nog te horen bij Mieke Willems, directeur Fair Trade bij Oxfam.

In de chocoladesector zijn alvast te lage prijzen nog steeds bittere ernst. Door de lage prijzen kunnen de meeste cacaoboeren zelfs niet voorzien in de meest essentiële uitgaven, zoals voedsel en huisvesting. Daarom zijn eerlijke prijzen een kwestie van mensenrechten en roept Oxfam alle chocoladebedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen.  En Oxfam roept volgens Diksmuideling Rik Maekelberg niet alleen, ze steekt ook zelf de handen uit de mouwen. Daarom ging men met boeren in Ivoorkust een partnerschap aan, waarbij Oxfam de prijs voor cacao verder opdrijft en de boeren zich engageren om op een duurzame manier te telen. En in het resultaat ervan kan men zijn tanden zetten want met een Bite to Fight-reep weet men dat de cacaoboer een eerlijke prijs krijgt en de ondersteuning krijgt om op een duurzame manier te produceren. Tegelijk ondersteunt men de strijd om de volledige chocoladesector te veranderen en eerlijke prijzen te garanderen aan alle boeren.  Tijdens de Week van de Fair Trade is er trouwens ook de chocolade-promotie in het kader van de “Bite to fight” actie.  Klanten kunnen er drie tabletten van 200 gram kopen voor de prijs van twee.

Tenslotte ijvert Oxfam ook voor een wet die over alle sectoren heen van respect voor mensenrechten en milieu de norm moet maken. Een zogeheten zorgplichtwet verplicht volgens Rik Maekelberg bedrijven om mensenrechten en milieu te respecteren in hun volledige keten en moet het mogelijk maken om hen de (spreekwoordelijke) rekening te presenteren, wanneer er toch schade of schendingen zouden voorvallen. Oxfam wil daadkrachtige actie van zowel de Belgische als de Europese beleidsmakers. En een wetgeving die zijn tanden laat zien en toont aan welke minimumvereisten bedrijven consequent moeten voldoen, zo stelt Rik Maekelberg nog bij de start van de Fair Trade-week.  (DLD)