Het provinciaal toerismebedrijf Westtoer presenteert in de aanloop naar het nieuw recreatief fietsseizoen verscheidene vernieuwde fietsroutes. Daarbij enkele die het Diksmuids grondgebied aandoen : de IJzerbroekenroute en de Koekelarebergfietsroute. En vorig jaar werd ook de Boterlandroute aangepakt. Toch blijven er nog jaarlijks meer dan 2.500 klachten binnen komen over deze recreatieve routes, het onderhoud laat vaak te wensen over. Zo bleef vorig jaar, ondanks de heropening van de Boterlandroute, de passage tussen Lampernisse en Rousdamme dichtgegroeid tot een bijna onbruikbare breedte van 1 fiets.

Vorig jaar had het Pervijs provincieraadslid Luc Coupillie (N-VA) reeds gevraagd om een subsidiereglement uit te werken om de fietspaden te onderhouden. Gebeurt dit reeds in Oost-Vlaanderen, in West-Vlaanderen kon dit niet omwille van budgettaire redenen. Dat leidt ertoe dat er gemiddeld 2.500 meldingen komen van slecht onderhouden fietspaden. Ook in Diksmuide is er overigens geen echt onderhoudsplan voor een nochtans beperkt aantal kilometer fietspaden waarvoor het lokaal bestuur verantwoordelijk is. Wel worden de problemen aangepakt wanneer deze gemeld worden, zo liet schepen Obin een jaar terug optekenen.
Het aanleggen van een goed functionerend fietsnetwerk is één zaak,

maar ook onderhoud van deze fietspaden is belangrijk, zo stelde Luc Coupillie een jaar terug nog. En dat blijkt ook uit de cijfers die nu werden opgevraagd door zijn partijgenoot Kurt Himpe. Volgens gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu waren er in 2019 ook al 2.500 klachten. Tijdens de coronajaren 2020 en 2021 schommelden deze cijfers maar in 2022 waren er opnieuw 2.500 ondanks het feit dat er toen ook al fietsroutes werden heropgefrist. Voor provincieraadslid Himpe mag het hoge aantal klachten dan ook niet langer genegeerd worden. Het wordt volgende week uitkijken of gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu bij de voorstelling van Koekelarebergroute hierop een antwoord zal hebben onder de vorm van onderhoudsnieuws. (DLD)