Het is nu definitief, er komt geen referendum rond een publieke parking onder de Boterhalle.  De meerderheid van CD&V en SP.a-open verkoos er tijdens de laatste gemeenteraad voor om niet in te gaan op de vraag om een volksraadpleging van oppositiepartij Idee2006, die zich naar hun zeggen hierin gesterkt voelde door 5.000 Diksmuidelingen.  Maar ondanks het definitief afvoeren zijn toch de vragen gebleven.

Idee2006-raadslid Marc Deprez, die tijdens de voorbije gemeenteraad opnieuw stevig uithaalde naar het stadsbestuur, vond geen gehoor.  Alle argumenten, die de voorbije weken reeds naar voren werden gebracht, werden herhaald.  Aanvullend vond het Keiems raadslid dat vooral de Diksmuidse ambtenaren in dit dossier zwaar in de fout waren gegaan.  Hij trok dan ook de onafhankelijkheid van zowel de Vlaamse adviescommissie als deze van een stedelijke ambtenaar sterk in twijfel.  Opvallend was alvast dat dit vanuit het schepencollege niet werd weerlegd.  Waar mocht verwacht worden dat de politiek verantwoordelijke schepen Marc De Keyrel (CD&V) de verdediging van zijn aangevallen personeel op zich zou nemen, bleef het op de schepenbanken hierrond opvallend stil.
En dan was er nog de vraag rond het stedenbouwkundig attest voor een publieke parking onder de Boterhalle  Dit document zou moeten aantonen dat Diksmuide inderdaad niet de toelating krijgt om een publieke parking te bouwen onder de Boterhalle.  Maar voor schepen Karline Ramboer (SP.a-open) is dit overbodig, Diksmuide beschikt immers wel over een dergelijk attest die toelaat om een private parking te bouwen.  Maar voor Marc Deprez toont dit niet aan dat ook een publieke parking niet kan.  N-VA-raadslid Bert Laridon mengde zich in de zwaar beladen discussie met de opmerking dat iedere burger het stedenbouwkundig attest voor een publieke parking onder de Boterhalle kan aanvragen.  Daarvoor hoeft men geen eigenaar te zijn.  Daarenboven heeft men hiervoor geen architect nodig en blijft de kost beperkt.  Het zou alvast alle twijfels rond de argumenten van het stadsbestuur al dan niet wegnemen.
Tenslotte zal ook de vraag, of er daadwerkelijk een draagvlak was voor de vraag naar een publieke parking onder de Boterhalle voor altijd onbeantwoord blijven.  Daarvoor hadden immers in eerste instantie 3.000 kiezers vrijwillig naar de stembus moeten gaan waarna pas de uitslag kon geteld worden. Zou men hiervoor 3.000 Diksmuidelingen kunnen mobiliseren?  Idee2006 heeft alvast aangekondigd dat ze, nu de burger hierover geen uitspraak kan doen, dit item alsook de organisatie van een volksraadpleging in het algemeen zal meenemen naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. (DLD)