Deze week raakte bekend dat Diksmuide naast de 8 reeds bestaande trajectcontroles er nog eentje bij krijgt in het centrum naast de Grote Markt : in de Admiraal Ronarchstraat en De Breyne Peelaertstraat (foto archief). Maar ook nu is men in Diksmuide niet gelukkig met de keuze. In een reactie tegenover de regionale zender Focus-WTV stelt burgemeester Laridon dat Diksmuide niet betrokken werd bij deze, voor haar verkeerde keuze. Maar bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) die instaat voor de trajectcontroles klinkt een heel ander geluid. Daar vernemen we dat de trajecten enkel worden bevestigd na akkoord van het stadsbestuur.

De eerste golf aan trajectcontroles werd niet op luid applaus onthaald. Door de keuze van de inplantingen, grotendeels op wegen tussen de koeien en de velden, bieden ze geen meerwaarde aan de verkeersveiligheid, zo was te horen bij zowel zonechef Johan Geeraert als bij Diksmuids burgemeester Lies Laridon. En waar ze dit wel kunnen doen, in de dorpskommen van Esen en Woumen, kan men dan weer de vastgestelde overtredingen wettelijk niet omzetten in verkeersboetes omdat er door de aanwezigheid van scholen verschillende snelheidsbeperkingen gelden, zo bleek op de jongste politieraad.
Nu deze week ook bekend raakte dat Diksmuide nog een bijkomende trajectcontrole krijgt, stelde burgemeester Lies Laridon bij Focus-WTV opnieuw dat het stadsbestuur niet betrokken was bij deze, voor haar duidelijk verkeerde keuze. Enerzijds liggen beide straten in een zone 30 waar tijdens de spitsuren deze snelheid niet gehaald wordt en anderzijds zijn er ook een pak zijstraten waarlangs men boetes kan vermijden. Daarnaast telt dit traject ook verkeerslichten. De trajectcontroles zullen voor haar enkel het nachtelijk verkeer viseren. In Het Laatste Nieuws had ze het over een dictatuur die trajectcontroles lanceert.

Maar een ander geluid horen we dus bij AWV. De nieuwe trajectcontroles worden geselecteerd uit een lijst van 20 die jaarlijks wordt samengesteld voor heel Vlaanderen. En op deze lijst komen wegen op basis van snelheidsgegevens en ongevallencijfers waardoor alle trajecten gerangschikt worden volgens prioriteit. En die top 20, waaronder het Diksmuids traject, wordt vervolgens voorgelegd aan de betrokken lokale besturen. En dat gebeurde dus volgens AWV ook bij het Diksmuids stadsbestuur. Pas nadat de besturen hun akkoord geven met deze trajectcontroles wordt dit bevestigd. Maar die verklaring staat dus in schril contrast met de woorden van burgemeester Lies Laridon. Maar waar ze haar standpunt nog verdedigde tegenover ondermeer de regionale zender Focus-WTV wenst ze dit tegenover eDiksmuide niet meer te doen. Gezien er inmiddels hierrond aan de dagorde van de volgende gemeenteraad een punt werd toegevoegd, wil ze haar standpunt nog enkel tijdens deze zitting verduidelijken. Dan zal pas blijken wat het juiste antwoord is op de vragen rond deze nieuwe trajectcontrole.
Volgens AWV worden in de loop van de maand mei de plaatsbezoeken voor deze trajectcontrole opgestart. De installatie zelf is voorzien tijdens het laatste kwartaal van dit jaar. (DLD)