Op haar fietsrapport van de Fietsersbond en de Vlaamse stichting voor Verkeerskunde kreeg Diksmuide een stevige buis voor haar fietsbeleid.  Daarmee bengelt Diksmuide volgens het Diksmuids provincieraadslid Luc Coupillie in de staart van het peloton.  Maar volgens Diksmuids schepen Martin Obin is dit rapport door amper 67 Diksmuidelingen van een 16.743 inwoners tellende bevolking ingevuld waardoor het voor hem niet representatief is.  Voor de Diksmuidse schepen is de conclusie dan ook niet fair gezien Diksmuide de voorbije jaren al heel wat inspanningen heeft gedaan met de aanleg van verschillende fietspaden langs de Diksmuidse toegangswegen.  Daarnaast werd recent ook beslist om van het historisch centrum een fietszone te maken waar fietsers baas worden.  Maar uiteraard zijn er nog een paar pijnpunten maar ook daaraan wordt gewerkt want het fietspad in de Rousdammestraat tussen Scheeweghe en Avekapelle kan binnenkort gerealiseerd zodat er wellicht volgend jaar een veilige fietsverbinding tussen Diksmuide en Veurne kan komen.  En ook het dossier van het langverwachte fietspad tussen Esen en Vladslo lijkt opnieuw op de rails te raken. (foto)  Het Diksmuids fietsrapport toont dan ook wellicht vooral het ongeduld van de fietsers die al heel lang moeten wachten op de nieuwe fietspaden langs voor fietsers nog steeds gevaarlijke toegangswegen naar Diksmuide.

Ook provincieraadslid Luc Coupillie relativeert alvast de waarde van het fietsrapport.  Maar voor hem kan het ook alleen maar beter gaan in Diksmuide.  Tijdens de laatste virtuele bijeenkomst van de provincieraad kon hij immers vernemen dat het fietsfondsdossier in de Rousdammestraat op koers zit en dat de realisatie van het fietspad tussen Esen en Vladslo opnieuw op gang lijkt te komen.  Sinds 2012 is er in dit laatste dossier nog weinig gebeurd volgens Coupillie maar van gedeputeerde Jürgen Vanlerberghe kon vernomen worden dat er een herstart komt in dit dossier.
En dat wordt beaamd door Diksmuids schepen Obin.  De realisatie van het fietspad tussen Esen en Vladslo is weliswaar technisch niet evident omdat de weiden naast de weg een pak lager liggen.  Daarenboven zal het te realiseren fietspad ook in vogelrichtlijngebied komen.  Bijgevolg moeten er afspraken komen met het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) met wie gronden kunnen gecompenseerd worden.  Mits een akkoord met ANB zou het dossier opnieuw op de rails kunnen raken.  Meteen wil schepen Obin dan ook de Boterdijk langs de Handzamevaart hierin meenemen.
Ook voor de aanleg van het fietspad langs de spoorweg Diksmuide-Kortemark zijn de plannen in opmaak.  Maar dit is een samenwerking met spoorwegbeheerder Infrabel die meteen ook enkele overwegen wil afschaffen.  En dat zorgt voor extra studiewerk waardoor dit project wat vertraging oploopt.  Zowel het project langs de Rousdammestraat als dit tussen Esen en Vladslo en deze langs de spoorweg worden meegefinancierd door het fietsfonds van de provincie.
En Diksmuide werkt intussen ook nog aan de realisatie van een fietspad langs de weg Pervijze-Nieuwpoort en voor de fietsverbinding tussen Pervijze en Schoorbakkebrug komt er binnenkort de aanbesteding van deze werken.  (DLD)