De voorbereidingswerken zijn gestart om in Diksmuide 6 zones met trajectcontrole te installeren. Hiervoor zijn momenteel al de palen geplaatst (foto Esen), de technische installatie zou er in het najaar komen.  Het initiatief hiervan komt niet van het Diksmuids stadsbestuur maar van het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV), zo vernemen we van Diksmuids mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe.  Het zou gaan om een proefproject met een kostenplaatje van zowat 550.000 euro, een kost die gedragen wordt door AWV.  Deze 6 trajectcontroles zullen de bestaande 8 flitspalen vervangen. Trajectcontrole neemt volgens burgemeester Lies Laridon het nadeel van de flitspalen weg, daar wordt immers veelal enkel geremd bij de paal waarna opnieuw flink gas wordt gegeven.

De zes trajectcontroles komen op volgende locaties:

  • in de Oostendestraat vanaf het kruispunt Schorestraat tot aan het binnenkomen van het centrum van Diksmuide ter hoogte van de Keizerhoek
  • in de Pervijzestraat vanaf het buitenrijden van Pervijze tot in Kaaskerke
  • in de Woumenweg bij de doortocht van Woumen
  • in de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot voor de spoorweg
  • de doortocht van Esen
  • de Wijnendalestraat vanaf het buitenrijden van Beerst tot op het grondgebied van Koekelare

Momenteel zou volgens schepen Vanlerberghe AWV geen plannen hebben om ook een trajectcontrole te voorzien op de Oudekapellebaan die nochtans een gewestweg is en een weg waar regelmatig snelheidsduivels aan zeer hoge snelheden geflitst worden. De plaatsen zijn volgens burgemeester Lies Laridon bepaalt op basis van het aantal ongevallen waarvan het negeren van de snelheid de oorzaak was. Daarnaast speelde ook de techniek van het dataverkeer voor dit systeem een rol.
Op elk traject komt er aan beide ingangen minstens 1 paal met 1 omgevingscamera en 2 ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning die gericht zijn op elk 1 rijvak.  Is de weg breder dan 12 meter, dan komen er 2 palen aan weerszijden van de weg. Is dit in Diksmuide alsnog een proefproject, volgens Lies Laridon plant AWV ook op verschillende andere West-Vlaamse gewestwegen dergelijke trajectcontroles.

Rest nog de vraag wie instaat voor de opvolging. Volgens burgemeester Laridon, die ook voorzitter is van de politieraad van politiezone Polder, moet dit gebeuren via een overeenkomst tussen de politiezone, AWV en de gerechtelijke overheid. Maar nu reeds zou duidelijk zijn dat AWV de verwerking van de gegevens wil doorschuiven naar de politiediensten. Maar Lies Laridon merkt wel op dat op vandaag de politiezone hierop niet voorzien is, noch op het vlak van middelen, noch op het vlak van personeelscapaciteit. (DLD)