Momenteel draait de adminstratieve molen van de Diksmuidse “ring” op volle toeren.  Ook alle gronden zijn intussen verworven.  Hierdoor zou er rond de jaarwisseling een bouwvergunning moeten zijn voor de zuidwestelijke omleidingsweg.  De werken zouden dan van start kunnen gaan in de zomer van 2019.  De eerste auto’s zouden er in 2022 kunnen op rijden.  Donderdagavond werd op een druk bijgewoonde infomarkt tekst en uitleg gegeven door een afvaardiging van het Agentschap Wegen en Verkeer (foto met schepen Vanlerberghe en burgemeester Laridon) bij de plannen van deze 3 kilometer lange weg waar Diksmuide reeds lang naar uitkijkt.  Voor Diksmuids burgemeester LIes Laridon moet deze nieuwe ringweg het doorgaand en vrachtverkeer uit het centrum weren zodat hiermee meteen ook de leefbaarheid van Diksmuide sterk zal verbeteren.

Deze omleidingsweg tussen de Kaaskerkestraat en de Woumenweg is een tweevaksweg met een vrijliggend dubbelrichtsfietspad aan de zijde van het centrum.  Deze zal, naast de autotunnel, ook een aparte fietstunnel krijgen onder de spoorweg.  Verder zal ook het huidig fietspad, dat komt van de Oudekapellestraat en die zorgt voor een verbinding met het industrieterrein van Kaaskerke, via een oversteek naast de spoorweg, ook aansluiting krijgen met dit nieuwe fietspad.  Tenslotte zullen fietsers ook hierlangs naar de nieuwe ambachtelijke zone van Kaaskerke en het nieuw provinciaal domein IJzerboomgaard kunnen.  Dat laatste gebeurt ter hoogte van de huidige Kapellestraat.
De Kapellestraat zelf wordt definitief geknipt.  Het gedeelte tussen de omleidingsweg en de IJzer wordt deel van IJzerboomgaard.  Wel komt er een nieuwe weg die de Kapellestraat moet ontsluiten ter hoogte van camping IJzerhoeve.  Aan de nieuwe brug over de IJzer, ter hoogte van de villa Gardin, zal ze aansluiten op de IJzerdijk.
Naast de nieuwe ambachtelijke Kaaskerkse zone zal ook de industriezone Heernisse voortaan ontsloten worden via de omleidingsweg waardoor het kruispunt Cardijnlaan-Woumenweg kan afgesloten worden.  De aansluiting van Heernisse met de omleidingsweg gebeurt ter hoogte van het rond punt waar zich op vandaag nog het containerpark bevindt.  Daar komen ook verkeerslichten.
Tenslotte komen er nog twee stellen verkeerslichten in de Woumenweg die op elkaar zullen afgestemd zijn.  Lichten komen er bij de aansluiting van de ring met de Woumenweg en verder op het kruispunt van de Woumenweg met de Eikhofstraat.  Deze laatste straat moet het doorgaand verkeer verder leiden richting Lichtervelde en Roeselare en wordt dan ook zowat de zuidoostelijke omleidingsweg.  De Eikhofstraat wordt dan ook een gewestweg, de huidige N35 tussen het kruispunt Eikhof en de nieuwe rotonde aan de Kaaskerkse AD-Delhaize waar de omleidingsweg start, zou dan weer een lokale weg worden.
Indien alles volgens plan verloopt, dan zouden de werken dus moeten kunnen beëindigd worden tegen 2022.  Het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest investeert hiermee 15 miljoen euro.
En dan is er nog de noordwestelijke omleidingsweg tussen Kaaskerke en de Oostendestraat waar Diksmuide ook van droomt en die ook het verkeer richting Oostende en de autosnelweg E40 uit het centrum moet kunnen houden.  Maar volgens mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe krijgt Diksmuide hiervoor vooralsnog geen gehoor bij de hogere overheid. (DLD)