Vorige week vrijdag werd het masterplan, dat de lijnen moet uittekenen voor de verdere ontwikkeling van Diksmuides stadscentrum,verder verfijnd zodat het een aantrekkelijke en mooie inrichting krijgt.  En die bijsturingen werden nu bekend gemaakt door schepen Kurt Vanlerberghe.  Maar hieruit blijkt dat de plannenmakers meer rekening moeten houden met het feit dat de Grote Markt een beschermd stadsgezicht is.  Daarom wil het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed dat de historische, in Diksmuide vaak verwenste, kasseien een plaats krijgen in het geheel.  De Grote Markt moet weliswaar niet helemaal heraangelegd worden in de oude kasseien, wel moeten ze nog terug te vinden zijn. Ook het standbeeld van ’t Manneke uit de Mane en Generaal Jacques zijn als monument beschermd.  Daarenboven stelt het agentschap dat de generaal op de Diksmuidse markt hoort.  Bijgevolg kan er enkele sprake zijn van een eventuele andere plaats op de markt zelf.

Van de Grote Markt wil Diksmuide dus een opener plein maken waar de auto deels plaats ruimt voor een ontmoetingsplaats.  Helemaal autoloos wordt de markt dus niet, het kortparkeren met een blauwe zone van 1 uur aan de zuidzijde van de markt, die de schaduwzijde is, past hierin.  Daarnaast wordt nu ook overwogen om aan de noordzijde, de stadhuiszijde, en aan de oostzijde enkele extra parking te voorzien.   Meer details over de parkeervisie geven we nog morgen op eDiksmuide in een afzonderlijke bijdrage.
Om verder het open zicht van de markt nog meer tot zijn recht te laten komen, moet ook het frituurgebouw verdwijnen.  Volgens schepen Kurt Vanlerberghe zijn er hierover gesprekken gaande met de uitbater.  Er zou een alternatief aangeboden zijn.   Naar verluid kijkt de uitbater ook uit naar een alternatief in het gebouw,  de voormalige Horecazaak Oud Vlaanderen, naast de ingang van de Boterhalle.

Binnen het masterplan valt ook een aantrekkelijke winkelstraat in de Generaal Baron Jacquesstraat.  Daar wil men alvast het sluipverkeer bannen en de dominante aanwezigheid van de auto doen verdwijnen.  Daarentegen komt er op vraag van de scholieren meer aandacht voor de fiets.  Daarom gaat men in de toekomstige Generaal Baron Jacquesstraat nog slechts kunnen parkeren aan één zijde.  Zo komt er meer ruimte vrij voor fietsers, kuierzones, zitbanken en terrassen.  Een flexibile inrichting moet ook de mogelijkheid bieden om de straat bij speciale gelegenheden volledig af te sluiten.  Met het invoeren van een 1 uurs-blauwe zone wil men ook daar een grotere rotatie van de geparkeerde voertuigen bekomen.  Hierdoor zouden de handelaars er beter bereikbaar moeten worden.  Diksmuide engageert zich volgens schepen Vanlerberghe wel om de centrumparking aan de Beerstblotestraat te realiseren vooraleer de werken in de Generaal Baron Jacquesstraat te starten. (DLD)