Idee2006 wil alle vrachtverkeer weren uit het centrum van Diksmuide.  Dat was vrijdagavond te horen op haar lentereceptie in OC Ten Bercle.  Daar ligt voor de verruimde Diksmuidse liberale fractie de oplossing voor Diksmuides verkeersprobleem.  Pas dan kan de verkeersluwere Grote Markt realiteit worden, een marktplaats met een beperkte parkeerruimte en éénrichtingsverkeer in de Admiraal Ronarchstraat die een oplossing kan bieden voor Diksmuides verkeersachillespees, het kruispunt Stragier.  De Grote Markt zelf kan alleen een ondergrondse parking krijgen als dit én technisch, én financieel haalbaar is.  Zoniet is er nog het alternatief voor een ondergrondse parkeerplaats onder de Boterhalle of een parkeertoren op dezelfde site.  Opmerkelijk is tenslotte nog dat voor Idee2006 het standbeeld van Generaal Jacques (foto) niet meer hoeft te blijven.  Dit beschermd monument mag voor de Diksmuidse liberalen een andere plaats krijgen in Diksmuide om op de Grote Markt vervangen te worden door, zeg maar een fontein.

Het vrachtverkeer moet uit Diksmuide geweerd worden vanaf de autosnelwegen.  Vrachtverkeer dat zijn bestemming heeft ten oosten van Diksmuide moet afgeleid worden via de afrit Gistel.  De vrachtwagens die westelijke bestemmingen hebben moeten dan weer via de afrit Oostduinkerke of Veurne naar Diksmuide rijden.  De afrit Middelkerke moet afradend worden voor vrachtverkeer naar Diksmuide.  Zo wordt de noord-zuid-as ontlast.  Verder mag datzelfde vrachtverkeer ook niet langer via Nieuwpoort naar Diksmuide rijden.  Dit moet ook toelaten om via een beperkte kwartring tussen de Veurnestraat en de Pervijzestraat een verkeersoplossing te bieden voor Pervijze.  Voor Idee2006-voorzitter Claude Vindevogel hoeft het sturen van het vrachtverkeer geen zware financiële inspanningen te vragen.  Enkel een aangepaste bewegwijzering en GPS-aanpassingen zijn noodzakelijk.

Het autoverkeer, komende uit de Oostendestraat, kan dan volgens Idee2006-fractieleider Jan Van Acker kiezen voor, hetzij de Grote Markt, hetzij de Stationsstraat, die eveneens éénrichtingsverkeer krijgt tot aan het Oostvesten.  Het éénrichtingsverkeer in de Admiraal Ronarchstraat zal nog slechts verkeer toelaten richting Oostende.
Op de Grote Markt zelf komt er een beperkte parkeerruimte op het oostelijk deel, het westelijk deel wordt autovrij.  Aan de zuidelijke zijde komen er zones voor kort-parkeren, ter hoogte van het stadhuis is dat een ceremoniezone.  Verkeer komende uit de Generaal Baron Jacquesstraat, die herleid wordt tot een wandel- en fietsstraat met een beperkte auto-toegang, wordt afgeleid naar hetzij de Kiekenstraat, hetzij de Koning Albertstraat.  Via het weren van zwaar verkeer uit het centrum, het zorgen voor een adequaat parkeerbeleid en het ontmoedigen van het autoverkeer, moet volgens Jan Van Acker een compromis gevonden worden tussen mobiliteit en een leefbaar Diksmuide.

Tenslotte moet er volgens Idee2006-raadslid Katleen Winne ook meer ingezet worden op de randparkings die op vandaag een opwaardering nodig hebben.  Er komt weliswaar een nieuwe Beerst Blote-parking maar met zijn 72 parkeerplaatsen zal deze niet voldoende zijn om tegemoet te komen aan de groeiende parkeervraag die Diksmuide zal krijgen met het promoten van haar hoogbouw.  Ook de zogenaamde Westparking in de Fabrieksstraat aan de Heernisse is te beperkt en tenslotte is de randparking aan het station in zijn huidige staat weinig uitnodigend.  Katleen Winne ziet dan ook graag het braak liggend perceel aan de Gasthuisstraat, op de hoek met de Sint-Jansstraat die op vandaag nog eigendom is van CM, liever omgezet in een parking voor CC Kruispunt.

Aandachtige toehoorders op deze voorstelling van Idee2006 in OC Ten Bercle waren verkeersschepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) en een ruime N-VA-delegatie waaronder de raadsleden Bert Laridon en Koen Coupillie. (DLD)