Diksmuide wil in 2020 zijn CO²-uitstoot verminderen met minstens 20% tegenover het jaar 2011.  Hiervoor keurde maandagavond Diksmuides gemeenteraad een energieactieplan goed.  Volgens schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) wil men er op de eerste plaats voor zorgen dat de Diksmuidse woningen energiezuiniger worden wat moet resulteren in een vermindering van de CO²-uitstoot van deze huizen met 32% tegen 2020.  Daarnaast moet ook de CO²-uitstoot van de mobiliteit tegen datzelfde jaar verminderen met 16%.  Volgende week is er al een eerste samenkomst van een trekkersgroep die het energieactieplan moet vertalen in uit te werken concrete maatregelen.

In december 2015 was er al het klimaatakkoord van Parijs dat ook effectief al in werking is getreden.  Doelstelling daarvan is de klimaatopwarming onder de 2° Celsius te houden en indien mogelijk te beperken tot 1,5° Celsius.  En vorige week keurden ook de vijf grootste politieke families van het Vlaams parlement het Vlaams klimaatbeleid goed.  Dat Vlaams akkoord voorziet een uitstootvermindering van 35% tegen 2030.
Is dat allemaal recent maar ver van ons bed, dichter bij huis ondertekende al in 2015 Diksmuide samen met 9 omliggende gemeenten het Burgemeestersconvenant.  En dat voorziet ondermeer om tegen 2020 de CO²-uitstoot met 20% te verminderen, omgerekend is dat een vermindering met 87.790 ton.

Isolatie moet alvast de doelstelling voor de energiezuiniger woningen helpen bereiken.  En daar is in Diksmuide nog wat werk aan, dat bleek recent bij het fotograferen van de warmte die nog komt uit Diksmuidse daken. Daarom zal Diksmuide vanaf 1 januari 2017 een isolatiepremie toekennen.  Bijkomend voordeel voor de bewoners van geïsoleerde huizen is dat hun energiefactuur ook gaat dalen.  Voor schepen Vanlerberghe moeten dit twee grote voordelen zijn om mensen te helpen de stap te zetten richting aanpak van hun eigen woning.
De vermindering van de CO²-uitstoot in de mobiliteit zal wellicht iets moeilijker liggen want dat vraagt een gedragsverandering.  Met acties als de Testkaravaan wil men alvast het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer promoten.  En ook korte verplaatsingen moeten veel meer per fiets of te voet.  Maar hiervoor moet wel de infrastructuur aangepast worden.  Want voor Kurt Vanlerberghe zijn ook de Diksmuidse straten nog te veel ingericht in functie van de auto. Is uiteindelijk de toekomst aan de elektrische auto, daar zal nog een ongelofelijke switch nodig zijn volgens Kurt Vanlerberghe.  Dus zou het openbaar vervoer efficiënter maken hier misschien nog doeltreffender zijn.
Tenslotte is er nog het, zij het wat onderbelicht, thema van de lokale energieopwekking.  Het goedgekeurd energieactieplan voorziet slechts een beperkte winst, hoewel opwekking van energie via grote windmolens met lokale participatie ook een grote bijdrage kan leveren aan de beperking van de lokale CO²-uitstoot, aldus nog Kurt Vanlerberghe. Het wordt dus een helse job om de uitdaging van een vermindering van de CO²-uitstoot met 20% te behalen. (DLD)