Diksmuideling Andy Vermaut stelde tijdens de vragenronde van de voorbije gemeenteraad voor dat het stadsbestuur kabelmatten zou aanbieden aan eigenaars van elektrische auto’s. Wie in een rijwoning zonder garage woont, moet immers zijn wagen laden vanop de openbare weg. En dat zorgt voor oplaadkabels op de voetpaden. Om te voorkomen dat deze obstakels een gevaar vormen voor voetgangers en rolstoelgebruikers, kunnen kabelmatten gebruikt worden. Maar om te vermijden dat Diksmuide een wirwar aan kleuren en formaten op zijn voetpaden krijgt, zou het stadsbestuur deze via een groepsaankoop kunnen aanbieden. Maar burgemeester Lies Laridon (CD&V) wilde hierin niet meegaan, wie een dergelijke auto kan kopen kan voor haar ook zelf voor de kabelmatten zorgen.

De vragensteller haalde zijn mosterd bij de gemeente Anzegem. Daar werd in eerste instantie een politieverordening goedgekeurd die het verplicht om kabelmatten te gebruiken wanneer kabels over het voetpad lopen bij het laden van een elektrisch voertuig.
Maar om te vermijden dat enerzijds de gebruikte kabelmatten niet voldoen aan de voorschriften en anderzijds om ook een zekere uniformiteit in het straatbeeld te krijgen, kan men deze kabelmatten (foto) ook aankopen bij het gemeentebestuur van Anzegem. Volgens de grootte van de matten betaalt men er respectievelijk 65 euro en 100 euro voor.

Maar burgemeester Lies Laridon wilde dit voorbeeld niet volgen. Stelde vragensteller Vermaut nochtans voor dat Diksmuide deze kabelmatten in verschillende maten en prijzen zou aanbieden aan haar inwoners, de Diksmuidse burgemeester wil geen tussenpersoon zijn voor Diksmuidelingen die voldoende middelen hebben om een dergelijke wagen te kopen. Voor haar is dit alleen de verantwoordelijkheid van de bezitters van het elektrisch voertuig. Raadslid Koen Coupillie (N-VA) stelde nog voor om, bij de heraanleg of herstel van voetpaden, een wachtbuis te voorzien tussen de woning en de rijweg. Maar ook op dit voorstel werd niet ingegaan. (DLD)