2605, 2022

Wat hebben we vandaag op de gemeenteraad geleerd?

26 mei 22|

De bespreking en de toelichting door het architectenbureau van het ontwerp voor een nieuwe Boterhalle op de voorbije gemeenteraad was heel leerrijk.
Wat hebben we vandaag op school geleerd?

Dat de Vooruit fractie helemaal geen  nieuwe Boterhalle meer wil, want dat dat getuigt van grootheidswaanzin, niet op maat van het kleine Diksmuide.
Dat raadslid Ramboer afwezig was en dus niet heeft moeten reageren op de fameuze puist die zij als schepen op het pleintje aan de Maria Doolaeghestraat heeft toegelaten en die het uitzicht op de gevel van het nieuwe complex voor altijd zal verminken.
Dat het wild parkeren op dat pleintje zal moeten verdwijnen en dat de bushalte daar ook een nieuw uitzicht moet krijgen.
Dat de  Idee fractie hardnekkig vasthoudt aan haar verkiezingsbelofte om daar ondergronds een parkeerruimte te voorzien ten koste van gelijk welke prijs per parkeerplaats.
Dat de CD&V met die zeer hoge extra kost duidelijk ongemakkelijk zit.
Dat het afwijzen van een ruime ondergrondse parking onder de Grote Markt ter gelegenheid van de heraanleg ervan een gemiste kans en een blunder van formaat was.
Dat het opnieuw duidelijk geworden is dat het bestuur geen enkele globale visie meer heeft hoe het centrum Diksmuide qua ruimtelijk ordening op een geordende en harmonieuze moet ingevuld worden.
Dat elk nieuw project zonder enige ins  praak enkel op zichzelf beoordeeld wordt, zonder toetsing aan het gewenst algemene plaatje.

Een greep uit de ruime korf: In de Wilgendijk loopt een aanvraag voor twee nieuwe zeer ingrijpende hoofbouwprojecten. De campus van het St Aloysiuscollege en de site van het vroegere Karmelietessenklooster.  Op die laatste site zullen er straks ook een dertigtal gesloten garages verdwijnen.Wat de impact daarvan is om het verkeers- parkeer gegeven in het centrum is nog koffiedik kijken, nog los van de vraag waar de huidige gebruikers nu een nieuw onderdak kunnen vinden.

Ons historisch centrum verdient wel beter.

Met vriendelijke groet

Jan Colaert

1705, 2022

Wees een heer of een dame in het verkeer aub

17 mei 22|

Al jarenlang rijd ik door en rond Diksmuide,  werkgerelateerd met vrachtwagen, camionette en fiets.  Het valt mij op dat vele frustraties van alle gebruikers de wilde loop nemen. De regels zijn nochtans verwacht van iedereen gekend te zijn, daardoor zou Diksmuide wel wat vlotter kunnen doorkruist worden.
Beginnen met de fietszone, voor een keer dat een fietser voorrang heeft, gun die hem dan, u wint het echt niet uit voorbij te gaan of zoals tegen richting langs Kleine en Grote dijk, of Wilgendijk niet te wachten en de fietser de ruimte te geven. Als autobestuurder geeft u de voorzet aan de fietser om deze in andere situaties u ook te pesten; zoals overal tussenkruipen, door rood gaan aan oversteekplaats, noem maar op. Bestuurders van auto’s, bussen, vrachtwagens,… U mag slechts het kruispunt opgaan als u zeker bent over te geraken, dus kruispunten met lichten, bv aan de Paterskerk, of kruispunten zonder lichten, bv aan de Tuinwijk/Woumenweg blijven steeds vrij. Nogmaals tijdswinst haalt u er echt niet, enkel het speciaal gevoel om daar te staan op het kruispunt en lekker nodeloos voor u te staren om blikken van gefrustreerde weggebruikers te kunnen negeren. Spijtig genoeg komen we in een tijd dat we zelf alles mogen maar niks kunnen verdragen van een ander .
Iedereen maakt fouten, spijtig dat er zoveel opzettelijke fouten gebeuren in de haast op de openbare weg. Neem aub de tijd daar even bij stil te staan. Ikzelf volg jaarlijks de bijscholingscursus om mijn rijbewijs CE te kunnen behouden, maar mijns inziens zouden alle gebruikers van de openbare weg daar echt baat bij hebben. Dagelijks zie ik voetgangers klaarstaan over te steken die niet durven door de gejaagdheid van andere gebruikers van de weg, fietsers die hun leven riskeren in een fietszone tegen richting in een eenrichtingsstraat, geblokkeerde kruispunten, laat ons toch even allemaal proberen te kijken wat er gebeurt met alle problematiek als iedereen slechts 99% de wegcode volgt.

Mijns inziens zal de tijdswinst nihil zijn maar de stress, spanning 95%verminderen en de gemoedsrust zeker top!

Davy Vangaever

1005, 2022

Ere wie ere toekomt

10 mei 22|

Ik las en bekeek met volle aandacht de  foto van de gelauwerden van het stadsbestuur die het  dik verdienen,  maar bemerk ook dat wegens het uitstellen er  inmiddels ontbreken.

Maar ik kom onmiddellijk op de gedachte dat ik die God zei dank nog leef die waardering nooit haalde nog op sportief vlak nog op tal van bijdragen die ik bracht via het Manehoek op gebied van veiligheid en raadgevingen die door sommigen van die laureaten niet werden opgevolgd in de taak van hun bevoegdheid of het niet eens nodig achten om  een dialoog te bespreken wat nog kan ,of NIET MAG !
Pluspunten met verwezenlijkingen : Gevaarteken onder de spoorviaduct , Rode lichten te Oostkerke overweg  102 komende uit de Grintweg , arsvalt opvulling aan spooroverweg 100 te Oostkerke  , daar de autobus moest links afwijken om niet te haperen , vanuit de Sint Sebastiaanlaan richting Rusthuis heeft iedereen er  voorrang van rechts … wat de snelheid opdrijft zo werd het vandoen om een omgekeerde driehoek te plaatsen komende van onder de spoor viaduct. Een pluim voor het nieuwe zebrapad aan het uiteinde van de Rozenlaan. Kwam  ook tot stand een bijkomende bushalte aan de hoek IJzerlaan met de Willemtellaan  enz ..
Komende vanuit de Montanusstraat op de Stationsstraat heeft men toch voorrang ! Denk aan het rijgedrag dat veel bestuurders , ja ook bus bestuurders dit NIET   weten . Op de vraag om  het zebrapad  niet zo dicht van de hoofdbaan als de  IJzerlaan uit te tekenen werd niet ingegaan. Vroeger “ spelende kinderen “voor het speelplein  niet meer vandoen ! Let op voor ons als ouderlingen door het lawaai van de trein hoor je niet de aantocht van een personenwagen en al evenmin van zij met een elektrisch gedreven fiets die ook niet meer traag zijn en ook bestuurd door een  onkundige of gehaaste bestuurder …
En ten slotte : Jaren ligt de  zandbak er vervuild bij .Vroeger verboden voor honden , nu niet meer ! Nu wordt door de doorsteek naar de appartementen de oversteek gemaakt met hond ..Pippi, kaka !? Nog een vraag voor de  tijd dat we er nog zijn : Wie zorgt voor de gepaste en veilige aansluiting naar het nieuwe betonnen baantje vanop het speelplein ? Niet wachten tot de stemming hé !  Bij leven en welzijn .

Georges Lanssens

1903, 2022

Wie komt als laatste  uit de bocht

19 maart 22|

Anno 1956  kwamen  Dina en ik als jonggehuwden  en ook als laatste in de huidige Sint Sebastiaan en  wonen als laatste uit de bocht.  Onmiddellijk  kreeg de  straat als naam : Ijzerlaan – Zuid en betrokken wij  het huis N° 24.;,Om geen verwarring  te zaaien met  de IJzerlaan en ook huisnummering hoorde ik bij het winkelen dat het in de volksmond de naam kreeg van de margarine straat…… Werkmanwoningen die  hedendaags nog bij verkoop nog veel in waarde zijn met kelder en hoving en ook  om de rustige buurt .
Goed  bedeeld wat buren betrof werd door de landmeter bepaald dat ik achteraan niet minder telde dan 6 (zes) aanpalende hovingen.  Ik kon dan ook onmiddellijk aan de slag en plaatste  rondom mijn domein betonnen paaltjes en tussenin draad  die rust op betonnen platen  gekocht bij de Firma Beausaert  .Volgens de lopende meters betaalde  iedereen  zijn deel van het materiaal en was het werk gratis.
Nu wonen wij er ruim 65 jaar en ook al meerder verschillende buren met minder beperking van aanbouw of gebouw en je moet  ermee leren leven.  Wegens een paar diefstallen plaatste ik inmiddels een houten  omheining zodat  onze hoving rondom mooi ingekaderd is en  VOLLEDIG begroeid met Klimop als voorbeeld voor bevuilde platen of ander kunststof.  Onderhoud kost geld al hebben wel wat moeten afhaken van struiken …

Negentig lentes en zorgen voor elkaar dat is  onze leuze …  De tel ben ik God zij dank nog niet kwijt …. Ik kreeg er al meerdere jaren een dode buurman bij.  Gedurend met verandering van naam    W.V.E.M.   … enz  en hedendaags FLUVIUS …

Zeven buren !!

Familie Georges & Dina Lanssens – Delaleeuwe, Sint Sebastiaanlaan ,47

1503, 2022

Omdat het stifstofdossier belangrijk is voor de landbouw

15 maart 22|

Vorige week liet eDiksmuide een opinie optekenen van schepen van landbouw Obin, dit naar aanleiding van het stikstofakkoord. Hierbij stipte hij aan dat er nu nog een openbaar onderzoek komt en dat het ondermeer aan de Diksmuidse landbouwraad is om hierop in te spelen.

Als lid van de landbouwraad verwachtte ik dan ook een uitnodiging. Die uitnodiging kwam er en is geagendeerd op 16 maart. Maar wat niet op de agenda staat en wat toch primordiaal werd verwacht is “het stikstofdossier”. Begrijpe wie kan…. Ik heb het dan maar zelf laten agenderen.

Nu, de mensen vragen zich misschien af, wat en wie is dat de landbouwraad?
De landbouwraad wordt geacht de belangen van de landbouw te behartigen, de streekeigen hoeveproducten te promoten, het imago van de landbouw op te krikken. De landbouwraad brengt advies uit over landbouwmateries (bv stikstofdossier). Daarmee kan dus advies verleend worden aan de overheden, in eerste plaats aan de lokale overheid maar ook aan de hogere overheden. De landbouwraad is ook de bezieler van de landbouwdag in september. De raad is samengesteld uit de schepen van landbouw, de polderbesturen, de milieuraad, verbond der Volkstuinen, Boerenbond, ABS en Landbouwcomice. Iedere politieke fractie in de gemeenteraad kan ook een niet stemgerechtigde afgevaardigde sturen.
Mijn ervaring in de legislatuur 2013-2019 leert me dat er in deze raad heel wat gezond boerenverstand aanwezig is. Als politicus heeft het ook zeker een meerwaarde, want het is op zo’n vergadering dat je het hart van de landbouw hoort spreken en uit debatten kun je leren. Voor alle duidelijkheid: aan deze bijeenkomsten is geen presentiegeld verbonden!

Maar toch vreemd dat in deze legislatuur met een stadsbestuur die naar eigen zeggen wil luisteren naar zijn inwoners de landbouwraad niet eens is samengekomen, laat staan dat ze al is samengesteld. De website van de stad Diksmuide laat weten dat er een zestal samenkomsten voorzien zijn per jaar. Diksmuide toch wel een gemeente waar landbouw belangrijk is denk ik dan….. We zijn drie jaar ver…. En de teller staat op nul vergaderingen. Nochtans is er op landbouwvlak toch wat te doen geweest, meer dan ooit vermoed ik! De corona heeft er wellicht iets mee te maken, maar ik denk dat alle leden ook digitaal hun manneke of vrouwtje hadden kunnen staan.
Maar goed, op 16 maart is er dus een eerste vergadering landbouwraad legislatuur 2019-2025. Benieuwd naar de samenstelling van de raad en uiteraard ook naar de inhoud van het debat.
In zijn bijdrage in e-diksmuide  was de schepen zeer pessimistisch voor de varkenssector. Maar misschien is het goed om ook eens een positieve noot vanuit de landbouwsector mee te geven: in de tweede helft van vorig jaar zijn de melkprijzen naar een recordhoogte gegaan. Ook de prijzen voor vleesvee volgt die trend. Eindelijk, want dit was nodig gezien ook nu de stijgende voederprijzen!
Heeft één en ander ook te maken met het stikstofdossier?  Zal dezelfde beweging zich voordoen in de varkenssector? Interessante vragen om donderdag eens voor te leggen aan de deskundigen van de sector!

Luc Coupillie
Provincieraadslid voor N-VA

Ga naar de bovenkant