509, 2018

Het Vladsloos antwoord aan de schepen

5 september 18|

Namens Vladslo Leeft wens ik te reageren op de uitspraken van de schepen Kurt Vanlerberghe en van raadslid Marc Deprez inwoner van Keiem.
Ik citeer uit het antwoord van de schepen:

“Biggenruggen aan het kruispunt met de Bovekerkestraat en metalen bakken in diverse proefopstellingen werden immers als onvoldoende ervaren,  zo bleek uit een petitie die eind 2014 ook al werd ondertekend door 44 bewoners van deze straten. Na overleg met de dorpsraad werd toen beslist om bijkomende biggenruggen te plaatsen en de metalen bakken te vervangen door betonkussens;  Voor schepen Vanlerberghe is het dan ook verwonderlijk dat de voorheen massaal gevraagde maatregelen nu gehekeld worden.  Toch wil hij ook de nieuwe petitie onder de loupe nemen en in overleg gaan met de Vladslonaars.”

Toch even de juiste gang van zaken in herinnering brengen:
Vladslo Leeft heeft gevraagd naar een proefopstelling met metalen bakken zoals aan de schoolpoort in de Beerststraat , en naar het plaatsen van biggenruggen ter bescherming van de fietsers op het fietspad.
Na de plaatsing van de biggenruggen door de technische dienst werd door Vladslo Leeft al onmiddellijk doorgeven dat er teveel biggenruggen lagen, en dat met andere woorden de afstand er tussen te klein was voor de fietsers om nog te kunnen uitwijken wanneer dit moest.
Voor de vervanging van de metalen bakken voor een definitieve opstelling met een betonkussen werd Vladslo Leeft niet meer geraadpleegd.  Na de plaatsing van de definitieve opstelling werd wel onmiddellijk gesignaleerd dat de middelste drempel te hoog lag. Uitgerekend op die drempel heeft zich ook recent het dramatisch ongeval voorgedaan.
Na onderzoek door Vladslo Leeft blijkt nu ook dat die verkeersdrempels eigenlijk niet juist werden aangelegd.  Samen met de dorpsgemeenschap wil Vladslo Leeft  zowel voor die biggenruggen als voor de verkeersdrempels een grondige en veilige aanpassing. Een trajectcontrole kan op veel plaatsen een zeer goed alternatief zijn voor allerlei verkeersremmers, maar of dit ook kan op gewone gemeentewegen is maar de vraag.

Jan Damman
Voorzitter Vladslo Leeft

509, 2018

Tweederde van de verkeersdrempels moet verdwijnen

5 september 18|

Naar aanleiding van de petitie tegen verkeersdrempels in de Wikkelaarstraat te Vladslo wil Idee Diksmuide als volgt reageren.   Wij steunen de petitie en we hebben in het verleden  ook laten verstaan, dat wij een koele minnaar zijn van deze verkeersdrempels.  Voor Idee Diksmuide moeten er zeker meer dan tweederden van deze verkeersdrempels verdwijnen.  Snelheidsmeters, gekoppeld aan regelmatige snelheidscontroles bieden zeker enig soelaas.  Bovendien genereren  de huidige verkeersdrempels heel wat geluidshinder en tot overmaat van ramp zijn ze heel gevaarlijk.  Ook voor het landbouwverkeer  vormen deze verkeersdrempels heel wat problemen.  Deze verkeersdrempels berokkenen heel wat meer CO2 uitstoot, door het veelvoudig remmen en optrekken.
Nu, het is onze stijl niet van afbreuk te doen, maar de bewering van Jan Colaert raakt kant noch wal.  Hij ligt immers aan de basis van deze verkeersdrempels.  En nu uitpakken, dat ze verkeerd liggen lijkt ons inziens toch heel goedkoop.   Voor ons is het duidelijk, meer dan 400 Vladslonaars zijn deze verkeersdrempels liever kwijt dan rijk  tegenover 44, die wel opteerden voor verkeersdrempels en waar schepen Vanlerberghe jammergenoeg is op ingegaan.  Idee Diksmuide luistert naar de bevolking en zal dus vragende partij zijn om de  verkeersdrempels te supprimeren in de Wikkelaarstraat.

Marc Deprez
Gemeenteraadslid en kandidaat Idee Diksmuide
Toekomstig inwoner van Vladslo

2808, 2018

Op het voetpad rijden  !! ?

28 augustus 18|

Algemene regel : Op het voetpad rijden per fiets is verboden …   Alleen kinderen met een fietsje waarvan de wielen een diameter hebben van 28 cm. mogen dit wel.  Beste onbekende schrijver, volledig akkoord met uw doen in straten langs een hoofdbaan waar langs de stoep vlak tegenaan geen huizen staan.  Op plaatsen waar er  wel staan en er komen mensen onbedacht uit hun woning of kinderen dan worden die zo wie zo aangereden.
Verder in de Generaal Baron Jacquesstraat gaat het toch niet op dat er zovelen laveren tussen de wagens door en de mede inzittende(n) in de wagen niet eens veilig kunnen uitstappen !  Ook langs de Vaartstraat blijven er maar fietsers op de stoep rijden om verder over het zebrapad de voetganger te belemmeren en of de bestuurder van een personenwagen de weg af  snijden die zijn afslag maneuver voorbereidt op rechts.  Hoop dat er ook iemand eens aandacht schenkt dat de fietser(s) die van uit de richting van de markt komen en daar op de hoek niet wordt aangereden door wagens die daar meestal de binnen bocht nemen in de veronderstelling … dat het er eenrichtingsverkeer is !! Met de zon als tegenlicht in de morgen is dat daar niet van alle gevaar ontbloot . Een verwittigingsteken ware daar wenselijk op de hoek van  de stoep  “ OPGEPAST  voor de fietsers “ , want die rijden daar toch op een voor hen afgebakende beschermde kant  in witte stenen…
Heb ik gelijk of heb ik gelijk … ik ben weer mijn ervaring kwijt …tot spijt van wie me  be…

Georges Lanssens

2808, 2018

De fiets-verkeersregels respecteren

28 augustus 18|

Politiechef Johan Geeraert wil de wielertoeristen sensibiliseren met zijn spandoek aan de Hoge Brug om de verkeersregels te respecteren ! Goed initiatief, MAAR excuseer mij als ik voor één keer de advocaat van de duivel wil spelen door te beweren dat het in onze stad onmogelijk is om alle regels te volgen omwille van de eigen veiligheid.

De drie brieven op het Manehoekje geven de repliek weer van de onrust onder de fietsers. Uit veiligheid voor je eigen leven op het voetpad rijden vormt hier de cruciale vraag. Fietsen in de Esenweg, de Admiraal Ronarchstraat, de Maria Doolaeghestraat is een huzarenstuk voor gevorderden. Zonder bijkomende oplossingen zou men deze straten beter verbieden uit veiligheid voor wie er rijdt.
Iedereen weet dat onze mobiliteit chronisch ziek is. Zoeken naar tussenoplossingen biedt geen soelaas. De hele of halve Ring is de oplossing. Al meer dan 50 jaar beloofd en toch is de politiek hardleers om de enige echte oplossing aan te bieden : DE RING !!
Beloven maakt mensen achterdochtig, want geen enkele wonde waarop men zalfjes blijft smeren, groeit toe !
14 oktober komt eraan ! Welke beloften zitten in die koffer ? Feit is zeker dat de waarheid voor iedereen toegankelijk is. Het komt me voor dat de menselijke stem meer afleidt dan gedruis. Zij voert de geest immers naar dwaalwegen, terwijl lawaai alleen maar de oren vult en geselt. In deze rubriek nemen wij onze veiligheid al fietsend in eigen handen met het soms negeren van opgelegde verkeersregels.
Een zieke mobiliteit eist kordaat handelen in de veiligheid ; immers een zieke zoekt geen welsprekende, doch een kordate arts !. Al eens nagedacht indien er door de onveiligheid al fietsend een tragisch ongeval zou gebeuren ? En dan wie is VERANTWOORDELIJK ?
Immers gemeenten zijn mee verantwoordelijk voor de levenskwaliteit van hun inwoners. Veiligheid is daar een sterk onderdeel in en de fout ligt niet in de dingen, maar in het negeren van problemen die een krachtdadige oplossing vergen ! !
Robert Pil
2308, 2018

Fietstoerisme in harmonie

23 augustus 18|

Politiezonechef Johan Geeraert doet er zeer goed aan om de wielertoeristen en fietsers in het algemeen erop te wijzen dat de verkeersregels er ook voor hen zijn. Dit is een boodschap die bij tijds mag herhaald worden. Als fervent wielertoerist en functioneel fietser erken en herken ik het fenomeen dat enkelingen zich op de fiets gedragen alsof ze Peter Sagan of Greg Van Avermaet zelf zijn op een verkeersvrij traject. Die enkelingen zorgen voor een zeer slecht imago bij de andere weggebruikers. De spreuk van die ene rotte appel in de mand is ook hier van toepassing. En dus juichen we de sensibiliseringscampagne van de zonechef zeer zeker toe. Het zou goed zijn dat de voorzitters van wielertoeristenclubs die boodschap voor hun eigen leden nog eens intern aankaarten en dat op geregelde tijdstippen herhalen.  Ook het achterlaten van zwerfvuil van enkelingen onder de fietsers leidt tot groot ongenoegen bij de burgerbevolking. Ikzelf kan me daar mateloos aan storen. Ook hier zijn herhaalde sensibiliseringscampagnes meer dan nodig.
De verkeerscampagne “Fietstoerisme in Harmonie” is dit jaar aan zijn achtste editie toe. Een veilige plaats voor elke fietser op onze West-Vlaamse wegen is het jaarlijkse opzet om het fietstoerisme in onze provincie veilig, hoffelijk, reglementair, leefbaar en harmonieus te houden. Gouverneur Carl Decaluwé wil voor de wielertoerist een veilige plaats realiseren op de West-Vlaamse fietswegen en dit in nauwe samenwerking met de politie, de wielerbonden en de wielertoeristen. De verkeerscampagne richt zich niet alleen tot de fietstoerist zelf, maar ook naar de andere weggebruikers die geconfronteerd worden met fietsers. Uitgerekend nu zaterdag 25/08 fietsen we voor de derde maal met tal van politici in het spoor van de gouverneur (in en om Roeselare) om die campagne provincie breed de nodige weerklank te geven.
Sensibiliseren vraagt een continue aanpak.

Luc Coupillie

Ga naar de bovenkant