2811, 2018

Wist niet dat er nog een verkeerscommissie bestond

28 november 18|

De menigvuldige keren dat ik iets via het Manehoekje bracht over gevaarlijke situaties in onze stad werd ik nooit ontboden en werd er nooit iets uitgevoerd. Waar was die verkeerscommissie ??  Heb er 12 jaar deel van uitgemaakt en er kwamen  gewone burgers  hun grieven of voorstellen mededelen om verder opgevolgd te worden, of ze werden onmiddellijk niet aanvaard.  Voorbeelden kan ik genoeg aanhalen uit nog bestaande rechtstreekse aanvragen via dit orgaan en zelf ook rechtstreekse naar hen die bevoegd waren  om ze uit te voeren of ze te  doen uitvoeren.
Negatieven punten :     Overgroeide verkeersborden, een bushalte op de hoek van De Breyne Peellaertstraat  en hoek marktplaats (nu verleden tijd)  Aan de bocht in de Generaal  Baron  Jacquesstraat is er een afgelijnd fietspad en  de wagens die richting markt rijden zullen daar ooit iemand aanrijden .. want zovelen nemen daar de binnenkant met de wagen onbedacht dat er wel een uitrit is voor de fietsers. Opgelet rechtshouden fietsers.  Zo een bord als verwittiging onlangs nog gemeld.  Ouderen als mindervaliden zelden een plaatsje  vrij en of bezet zonder de voorziene kaart … Deze voormiddag nog op het plein van het Dienstencentrum 3 plaatsen gegroepeerd  en toch twee bezet zonder kaart ….
Positieve punten :  Het pleintje voor het Politiebureel dat ik ooit via de Verkeerscommissie ietwat deed innemen voor een parkeerplaats kostte mij heel wat tegenkantingen van de  overburen …  enfin die is er nog en toch moet ik regelmatig herhalen om de op de hoek rond dat pleintje de haag korter te houden voor eventuele fiets rijdende kinderen uit de niet toegelaten rijrichting  niet aan te rijden.!  Zichtbaarheid op vele hoeken in onze wijk onvoldoende .. Hagen kort op de hoeken , geen overzichtelijk scheiding tussen buren en zeker niet in de bocht .Ik woon er 62 jaar en onder het beleid van de heer Burgemeester Vancoullie was het verplicht op de hoeken de haagjes 60 cm hoog te houden ….. liggen die opdrachten met een toenemend verkeer in de wijk ergens tussen de archieven?
De Sint Sebastiaanlaan over de ganse lijn voorrang van rechts. Ik deed melding dat van onder het spoorwegviaduct er  zomaar voorrang was van rechts .. en op een dag dan toch een omgekeerde driehoek geplaatst….via de verkeerscommissie?  Wat kent die buschauffeur van verkeer .. Hij reed amper 35 jaar en met om en bij de miljoen kilometers stoppen en terug aanzetten altijd gevaarlijk en de bus heeft niet overal voorrang.. Ook nog voor Walter Tours naar Rottach Egern …gereden    Geen inspraak van jou vandoen !!
Dank voor het zebrapad aan het uiteinde van de  Rozenlaan. Dank voor het tijdig weg borstelen van het  zebrapad aan de hoek  van de Vaartstraat met IJzerlaan … maar dit in de Vaartstraat ligt te dicht van de hoek. Overal in onze randsteden als Nieuwpoort en Veurne liggen de zebrapaden verder inwaarts.

Luister , de discussie(s) op de laatste gemeenteraad over de oversteek einde marktplein naar links  laat ik gewoon maar zo . Het wordt iets heel, heel gevaarlijk !!!!!!!!!!!!!!

Georges Lanssens

2411, 2018

Inspraak is een breekpunt voor Idee Diksmuide

24 november 18|

Langs deze weg laten wij jullie weten, dat Idee Diksmuide naar aanleiding van het artikel “Eric De Keyser maakt een bocht” een punt heeft toegevoegd aan de dagorde van de verkeerscommissie van 30 november.  Het behelst uiteraard het supprimeren van het verbod links af te slaan naarp de Oostendestraat, komende van de Grote Markt.  Idee Diksmuide wil zeker en vast het verbod afschaffen.  Laat dit duidelijk zijn.  Het staat immers in ons programma.  Maar inspraak (!) is voor Idee Diksmuide ook een breekpunt en bijgevolg kan men zich niet veroorloven en tolereren de verkeerscommissie, waarbij geen dotatie mee gepaard gaat, links te laten liggen.

Marc Deprez,
Gemeenteraadslid Idee Diksmuide

2111, 2018

Schaatspiste tijdens de examens

21 november 18|

Plaatsen bijna alle steden een schaatspiste in het kerstverlof om volk naar hun stad te lokken, Diksmuide plaatst er een in de examenperiode om ze een week voor het kerstverlof af te breken. Heel goed bezig.
Straks zal men in januari weer uitpakken met cijfers van eindejaarsloten en beweren hoe goed de winkels in Diksmuide wel floreren, helaas kan men geen enkele stad vinden waar de winkelleegstand zo hoog is en het winkelaanbod zo schamel. Zowaar de helft staat momenteel te huur of is omgebouwd tot woonhuis met als grootste oorzaak dat men het niet wil inzien, hierdoor blind blijft(ondanks de vele brillenwinkels) en er dus niks concreets aan doet.

Johny Hemelsoen

811, 2018

Zieltogende IJzerbedevaart

8 november 18|

Om een vredelievende en volk aantrekkende IJzerbedevaart in te richten, moet men zelf vrede uitstralen en iedere dag het Vlaamse gedachtengoed uitdragen daar waar het nodig is. We denken terug aan de woede van duizenden Vlamingen wanneer de vlaamse leeuw van de ijzertoren werd vervangen door een vod .
Reeds twee maanden geleden schreef ik hier dat de Vlaamse voortrekkers eerst onderling moeten overeenkomen, en niet om god weet wat te kibbelen om uiteindelijk postjes en gezag uit de brand te slepen . De oudere Vlamingen (die trouwens de ijzerbedevaarten spijzigden) hebben de breuk meegemaakt tot de twee groepen die de bedevaarten nu inrichten, namelijk Steenstrate en Diksmuide . Waarom kunnen de leiders van de beide partijen niet meer overeenkomen en de handen in mekaar slaan of had ik het toch juist hierboven met die postje
De bedevaart van Steenstraete trekt nog 6 à 8000 bezoekers , die nog nauwelijks een bedevaart kan genoemd worden als men vergelijkt met de normen van vroeger, en die van de nu reeds jaren ter ziele gegaan IJzerbedevaart gewoon omdat de ziel van de Vlaamse strijd er niet meer te vinden is, en niet meer aanwezig is . De laatste generatie van het ontstaan van de ijzerbedevaarten hunkert naar een oude traditionele IJzerbedevaart met eisen voor het eigen volk , met liederen voor en uit eigen volk , maar niet die Engelse teksten waar de helft van het publiek doet alsof ze het verstaan …
Waar is de tijd van de gerespecteerde Van Cauwelaerts die de Vlaamse strijd voerden en ons eigen geld in Vlaamse handen wilden houden , en zelf wilden beslissen over onze toekomst .
Een paar strijdliederen zouden nog altijd goed staan op een bedevaart, en een jarenlang lobbyen om nog minimum 50 autobussen met Vlamingen van over gans Vlaanderen naar de IJzerbedevaart te Diksmuide te brengen, jawel ze zijn er nog, maar eerst onderling overeenkomen is de grote voorwaarde .
We mogen niet op onze lauweren rusten omdat er sinds jaren toelagen allerlei worden gegeven voor de ijzertoren en vroeger werd bijna alles gedragen door eigen volk , ook de Diksmuidse handelaars zouden er wel bij varen met een heraanpak zoals het vroeger was. Het kan nog, maar er moet aan gewerkt worden . Let op leiders van Vlaanderen, de strijd is nog niet gestreden , en waakzaamheid zal geboden blijven.

Een bezorgde Vlaming die minimum 35 ijzerbedevaarten meegemaakt heeft .

Gaby Debruyne

2910, 2018

De elementaire hoffelijkheid van Marc Deprez

29 oktober 18|

Ongeloofwaardig, zo beschreef een scherpzinnige’ observator’ op het Manehoekje vorige week de verklaring van Marc Deprez van Idee Diksmuide over de reden waarom hij niet met N-VA wilde spreken op verkiezingsdag.  Omdat de waarheid zijn recht heeft vul ik dat bericht graag verder aan.

Marc Deprez heeft zelf geopenbaard dat hij vorig jaar aangestuurd heeft op de vorming van één lijst samen met de N-VA en dat dit initiatief door toedoen van N-VA op een sisser is uitgelopen.
De waarheid is dat N-VA Diksmuide geen ja wilde zeggen voor een kartel op het moment dat de deadlines door Idee gesteld werden. Wij konden begrip opbrengen voor het feit dat Idee niet langer wenste te wachten en besliste om op eigen houtje een lijst op te maken. Voor ons was daarmee de zaak gesloten en groot was dan ook onze verbazing toen er een uithaal in eDiksmuide kwam van raadslid Deprez over ‘elementaire hoffelijkheid’ en ‘oppositiestijl met steken onder de gordel en persoonlijke aanvallen’ van N-VA Diksmuide.
Nog vreemder was het te moeten horen dat Koen Bultinck een struikelblok zou vormen bij het sluiten van een coalitie met N-VA Diksmuide. Het waren net de afgevaardigden van Idee die tijdens het kartelgesprek voorstelden om Koen Bultinck op de gezamenlijke oppositielijst te zetten. Toekomstig schepen Deprez verklaarde daarop zelfs dat hij daardoor uit de VLD zou vliegen, maar dat dat voor hem geen probleem was.
Koen Bultinck gebruiken als excuus om zich achter te verstoppen en als reden te geven waarom hij niet met N-VA kon praten is niet alleen onjuist, het moet vooral de aandacht afleiden van het voorakkoord dat er was tussen Idee en CD&V en sp.a. Dat dit er uiteindelijk niet gekomen is, is enkel te danken aan de tweestrijd die aan de gang is binnen sp.a.

Koen Coupillie
voorzitter N-VA – Diksmuide

Ga naar de bovenkant