2112, 2016

Beslissende Boterhalle-stem komt van Onroerend Erfgoed

De beslissende stem over de toekomst van de Boterhalle-site en de bijhorende parkeermogelijkheden zal wellicht niet komen van de Diksmuideling tijdens de volksraadpleging maar wel van de diensten Onroerend Erfgoed.  Want in een reactie op het behalen door Idee2006 van de 3.000 handtekeningen voor het houden van een volksraadpleging rond de inplanting van een publieke parking op de Boterhalle-site, liet schepen Karline Ramboer (SP.a-open) maandagavond tijdens de gemeenteraad optekenen dat ze reeds sinds september weet dat de diensten Onroerend Erfgoed nooit een openbare rotatieparking op de Boterhalle-site zullen toestaan.  Deze zou immers gepaard gaan met teveel autobewegingen en signalisatie naast een beschermd gebouw als het Vredegerecht in de Koning Albertstraat. Deze mededeling van Onroerend Erfgoed is weliswaar nog niet schriftelijk bevestigd. Voor de Idee2006-fractie is het toch onbegrijpelijk dat de wil van de Diksmuidelingen kan genegeerd worden door een beslissing van ambtenaren.  Eerder besliste Onroerend Erfgoed ook al dat het standbeeld van Generaal Jacques op de Grote Markt moet blijven.

De discussie rond de bestemming van de Boterhalle-site kwam er in de rand van de beslissing om een woning en enkele garages te onteigenen in de Konijnenstraat.  Deze zou hierdoor breder worden en toegankelijk worden voor de ladderwagen van de brandweer bij een eventuele interventie in de Boterhalle.  Daarenboven zou men hierdoor een grote bushalte kunnen maken in de Maria Doolaeghestraat.  Deze zou de huidige haltes op de Grote Markt vervangen.  Bedoeling is immers om de bussen voortaan uit de binnenstad te halen.  Naast de nieuwe halte in de Maria Doolaeghestraat, zou er verder enkel de bestaande haltes resten bij het busstation en in De Breyne Peellaertstraat. De bussen van De Lijn zouden dan ook niet langer door de Generaal Baron Jacquesstraat en over de Grote Markt rijden.
Het verbreden van de Konijnenstraat kon volgens schepen Ramboer slechts gebeuren aan de westzijde.  De oostzijde met zijn 40 meter lange tuinmuur dient immers behouden te blijven omdat zowel de muur als de Belfiustuin, die door de verbreding ook deels zou ingenomen worden, op de inventaris van bouwkundig erfgoed staan.
In de rand van dit punt wist schepen Ramboer nog mee te geven dat in plaats van een publieke parking, de diensten van Onroerend Erfgoed wel akkoord konden gaan met een private parking met een 70-tal plaatsen.  Deze twee ondergrondse verdiepingen tellende parkeergarage zou zijn in- en uitrit krijgen in de Koning Albertstraat.

Voor Jan Van Acker (Idee2006) zit Diksmuide ook niet te wachten op drie verdiepingen appartementen die men voorziet boven de evenementenhal.  Voor hem is er in het centrum wel een tekort aan garages, aan parkeerplaatsen voor langdurig parkeren.  Voor hem is er in Diksmuide vraag naar een plaats waar men zijn auto, eventueel mits betaling, uit het zicht kan achterlaten.
Voor Marc Deprez (Idee2006) biedt de Boterhalle-site, samen met de tuin Belfius die de stad kan aankopen, voldoende mogelijkheden om een parking voor lang-parkeren te ontwikkelen, desnoods met een parkeertoren.  En indien dan toch die ene ambtenaar van Onroerend Erfgoed zijn wil kan opdringen tegen deze van de meer dan 3.000 Diksmuidelingen, dan is er voor hem ook nog altijd het N-VA-alternatief onder de Grote Markt.
Katleen Winne sloot maandag de Idee2006-tussenkomst af met de bedenking dat het incorrect is van CD&V-SP.a-open om met een krappe meerderheid hun visie te verkopen als de wil van de burger.
Koen De Hantsetters (N-VA) vond het prima dat men op de Boterhalle-site een evenementenhal krijgt maar hij vreesde meteen ook voor het beperkt gebruik ervan doordat er te weinig parking in de omgeving is.  Voor zijn partijgenoot Bert Laridon is een ondergrondse marktparking nog steeds het enige alternatief voor Diksmuides parkeerproblematiek.  Daarenboven zou een marktparking dat toch niet zo duur zijn, als men deze vergelijkt met de kostprijs van een ondergrondse en kleinere parking onder de nieuwe evenementenhal.
Schepen Kurt Vanlerberghe (SP.a-open) liet nog noteren dat de meerderheid geen publieke parking in het centrum wenst omdat deze nog meer auto’s naar het centrum zou lokken terwijl ze net de voertuigen uit het centrum wil.
Onafhankelijk raadslid Mieke Van Robaeys vond het aansluitend nog vreemd dat er in Roeselare dan weer wel ondergrondse parkings in het centrum toegestaan worden.
De discussie werd afgesloten met nog wat moddergooien waarna de meerderheid de onteigeningsplannen goedkeurde, Mieke Van Robaeys en Idee-2006 keurden dit af terwijl N-VA zich onthield.
En wat met de volksraadpleging?  Volgens burgemeester Lies Laridon (CD&V) zullen alle handtekeningen nagezien worden en indien alles is opgemaakt zoals de wetgever voorziet zal een volksraadpleging georganiseerd worden.  Schepen Marc De Keyrel (CD&V) gaf nog mee dat er rekening zal worden gehouden met het resultaat van het referendum al liet hij in het midden wat dit juist zal inhouden. (DLD)

Ga naar de bovenkant