SP.a-open wil in Diksmuide opnieuw een snelheidsbeperking van 90 kilometer op gewestwegen buiten de bebouwde kom maar dan wel op voorwaarde dat de trajectcontroles er werken.  Daarbij dacht haar raadslid Kurt Vanlerberghe aan de Oostendestraat en de gewestweg tussen Pervijze en Kaaskerke die dankzij hun afzonderlijke fietspaden de snelheidslimiet van 90 km per uur mogen krijgen. Dat was maandagavond te horen op de Diksmuidse gemeenteraad.  Maar op vandaag kan dit voorstel evenwel nog niet werken omdat de trajectcontroles er nog steeds niet actief zijn.  Voeg daarbij nog eens de flitspalen die intussen wel verdwenen zijn, dan krijgt men op vandaag nog het bijkomend resultaat dat in Diksmuide snelheidsduivels een vrijbrief hebben gekregen.  Maar volgens burgemeester Lies Laridon (CD&V) zijn intussen de onderhandelingen in die mate gevorderd dat de trajectcontroles binnenkort kunnen werken.  Toch houdt zij wel aan de snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur.  En dat is voor haar meteen ook een belangrijk element in het kader van het SAVE-charter voor verongelukte kinderen dat Diksmuide binnenkort wil verlengen.

Hield Kurt Vanlerberghe enkele jaren terug nog als schepen vast aan een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur, op vandaag wil hij daarvan afstappen en gaan voor 90 kilometer per uur.  Toch hoeft dat voor hem niet te betekenen dat er in de praktijk ook sneller zal gereden worden.  Het regime van 70 kilometer per uur was verantwoord in tijden van flitspalen toen alleen trager werd gereden in de omgeving van deze palen.  Omdat trajectcontroles de snelheden over een langere afstand meten, zal een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur wellicht toch in overeenstemming zijn met de werkelijke snelheid die er voorheen was tussen flitspalen.  Maar een verhoogde snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur, zoals deze er ook al is op de gewestweg tussen Boezinge en Ieper, moet wel samengaan met het inwerking stellen van de trajectcontroles.
Volgens Diksmuids burgemeester Lies Laridon zijn intussen de onderhandelingen tussen de verschillende besturen, het Vlaams Gewest en de politiezones dermate gevorderd dat de trajectcontroles binnenkort gaan werken.  Kan aan de door ondermeer burgemeester Laridon fel bekritiseerde locaties van deze trajectcontroles, die er kwamen zonder overleg met de gemeentebesturen, niets meer gewijzigd worden, toch werd wel tegemoet gekomen aan de tweede verzuchting: de verhoogde werkdruk bij de politiezones om de bijkomende boetes te verwerken.  Deze zouden voortaan niet langer moeten verwerkt worden door de lokale politiezones maar wel door de hogere overheid die overigens ook deze boetes mag innen.
Uiteindelijk bleek bij de stemming dat in de Diksmuidse gemeenteraad enkel SP.a-open en N-VA, voor wie het een punt was uit haar verkiezingsprogramma, voor een verhoging waren van de snelheid op gewestwegen van 70 km naar 90 km per uur, CD&V, Idee Diksmuide, Groen, Vlaams Belang en onafhankelijk raadslid Karline Ramboer houden het liever op 70 kilometer per uur.  (DLD)