Diksmuide pakt voor zijn langparkeerders uit met drie randparkings: een gloednieuwe parking aan de Beerstblotestraat goed voor 77 plaatsen, de grootste parking achter het station met 200 parkeerplaatsen die echter voor zijn volle ontplooiing wacht op de ontsluiting van de nieuw te realiseren kleinhandelszone aan de Esenweg en tenslotte het kleine broertje met 40 plaatsen, de randparking in de Fabrieksstraat aan de Heernisse.  Maar deze laatste zou nu een cruciale rol kunnen spelen bij de op stapel staande werken in de Maria Doolaeghestraat.  Gebruikers van ondermeer CC Kruispunt en het lokaal dienstencentrum Ten Patershove, die een parkeerplaats voor het langparkeren zoeken in de omgeving, worden de komende 3 maanden verwezen naar de randparking aan de Fabrieksstraat, op 5 minuten wandelafstand van de cultuursite.  Maar of ze daar een plaatsje zullen weten te bemachtigen is nog de vraag want veel plaatsen blijken er permanent ingenomen door … vrachtwagens en opleggers.

Vorige week zaterdag bleek ook voor de deelnemers van de Boterronde, die zijn start- en aankomstplaats in de Loft in de Fabrieksstraat had, een deel van de parkeercapaciteit van deze randparking ingenomen door vrachtwagens.  Daarenboven blijken de opleggers “vaste” gasten (foto) van deze randparking.  Als vanaf maandag deze randparking als parkeeralternatief moet gebruikt worden voor de parkeermogelijkheden in de omgeving van de Maria Doolaeghestraat, dan zal een oplossing voor het vrachtwagenprobleem op deze randparking moeten gevonden worden.
Het probleem is volgens schepen Kurt Vanlerberghe een bekend gegeven.  De trucks en opleggers zouden volgens de schepen eigendom zijn van D&Z Cars, een bedrijf die zijn stek heeft in de Nijverheidsstraat.  Vooraleer het bedrijf zijn rollend materieel postte op de randparking in de Fabrieksstraat, was er al een gelijkaardige problematiek in de Nijverheidsstraat toen de  exploitatie van het bedrijf zich concentreerde in de Nijverheidsstraat.  Nu de werking zich meer en meer naar de zijde van de Diamantstraat  heeft verlegd, wordt voortaan de randparking in de Fabrieksstraat deels ingenomen als oneigenlijke bedrijfsparking van het bedrijf.  Het probleem werd volgens de schepen al herhaaldelijk aangekaart bij de politiediensten.  Maar tot dusver zou dit evenwel zonder gunstig gevolg gebleven zijn.  Schepen Kurt Vanlerberghe zou alvast navraag doen bij politiezone Polder teneinde te weten of er beweging is in dit dossier.  Dit wordt nu dringend want straks, wanneer gebruikers van Ten Patershove en CC Kruispunt ernaar verwezen worden voor het langparkeren, zal opnieuw de volle capaciteit van deze randparking aan de Fabrieksstraat kunnen gebruikt worden. Op vandaag wordt volgens de tellingen van eind 2016 deze parking immers al gemiddeld voor 50 procent gebruikt. (DLD)