De melding van Ovam dat de sanering van het oud Woumens stort aan de Rapestraat niet langer hoogdringend is (zie eDiksmuide 4.5.2026), heeft menig wenkbrauw doen fronsen. Ook deze van Vlaams parlementslid Jasper Pillen (Anders.) die, niettegenstaande hij in Brugge woont, toch ook de Diksmuidse dossiers opvolgt. Zo stelde hij al vragen bij de sluiting van het sportcentrum De Rhille in Woumen. Nu wil hij ook bevoegd minister Jo Brouns (CD&V) aan de tand voelen rond de koerswijziging van Ovam bij dit Woumens stort. In 2022 heette het immers nog dat men zou starten met de sanering ervan, 4 jaar later is er op vandaag op het terrein hiervan niet alleen niets te merken, ze stelt nu opmerkelijk ook dat dit niet langer hoogdringend is. In Diksmuide heette het bij monde van raadslid Deprez in 2016 al dat dit oud stort een tikkende tijdbom is..
Ook voor huidig Diksmuids raadslid en voormalig schepen Marc Deprez (Actie!/Idee Diksmuide) die hiervoor destijds bevoegd was, is het bochtenwerk van Ovam opmerkelijk. Dat zeven jaar nadat zijn fractie bij monde van toenmalig raadslid Katleen Winne dit dossier naar de Diksmuidse gemeenteraad bracht, Ovam in 2022 eindelijk de sanering aankondigde, weliswaar onder druk van een Pano-reportage, was een opluchting. De nog steeds aanwezige giftige stoffen in deze oude vuilnisbelt, hadden immers aangetoond dat er in de periode dat de vuilnisbelt nog actief was er niet alleen huisvuil maar ook industrieel afval was gestort.
Via het grondwater en de nabijgelegen IJzer vreesde men dat deze giftige stoffen opnieuw in het milieu zouden terecht komen. En amper een jaar later overstroomde de Westhoek en meteen ook dit oud stort. Had dit de alarmbellen nog meer moeten doen afgaan, Ovam besliste dan toch dat een sanering van dit giftig stort aan de Rapestraat niet meer hoogdringend is.
Op zijn beurt stelt raadslid Marc Deprez dat er dringend een versnelling hoger moet geschakeld worden. Vanuit het Diksmuids stadsbestuur komt er immers volgens hem nog weinig initiatief. Gevraagd naar een stand van zaken tijdens de jongste gemeenteraad kon huidig bevoegd schepen Greet Dever (Team8600) enkel meegeven dat er weinig respons komt vanuit Ovam op haar vragen. Deprez betreurt deze passieve houding. Vandaar dat hij het initiatief van zijn partijgenoot Pillen toejuicht die duidelijkheid zal vragen aan bevoegd minister Brouns.
Intussen laat het Diksmuids raadslid wel weten dat zijn fractie niet langer vraagt om een bebossing van het terrein na de sanering. In 2021 had hij nog aangestuurd op het aanplanten van een bos aan de Rapestraat. Dit sloot toen aan bij de visie van toenmalig minister Zuhal Demir. Maar Marc Deprez sluit zich nu aan bij het standpunt dat de IJzervlakte een open ruimte moet blijven en daar passen geen bossen in. (DLD)


