Diksmuide krijgt tijdens de komende bestuursperiode bijna 5 miljoen euro extra van de hogere overheid.  De nieuwe Vlaamse regering heeft immers extra geld voorzien via het Open Ruimte Fonds.  Hiermee wil ze deels tegemoet komen aan de kritiek van de landelijke gemeenten.  Deze stellen dat ze heel wat minder geld krijgen dan de grote steden uit het gemeentefonds die de overheidsfinanciering van de gemeenten regelt.  Nochtans hebben deze landelijke gemeenten ook extra kosten voor het beheer van ondermeer de vele kilometers landelijke wegen.  Maar aan deze extra tegemoetkoming van 5 miljoen euro uit dit Open Ruimte Fonds is vooralsnog geen verplichting gekoppeld zoals dit het geval is met de 250.000 euro die Diksmuide ook jaarlijks krijgt uit het Vlaams Plattelandsfonds.  Moet deze laatste subsidie gebruikt worden voor de financiering van projecten rond plattelandsdoelstellingen, in Diksmuide wordt dit vertaald naar herstel van landbouwwegen.  Het is dan ook uitkijken waaraan Diksmuide de haar extra toegestopte 5 miljoen euro straks zal spenderen in haar open ruimte.  In het beleidsplan heeft Diksmuide alvast 3 miljoen euro voorzien voor de renovatie van landelijke wegen.

Gespreid over een periode tot 2025 krijgt Diksmuide in jaarlijkse schijven dus bijna 5 miljoen euro. Een mooi extra al moet dit toch wat gerelativeerd worden.  Bij de kritiek op de onderfinanciering van landelijke gemeenten, die de voorbije jaren ook in Diksmuide te horen was bij monde van ondermeer burgemeester Lies Laridon en toenmalig financiënschepen Kurt Vanlerberghe, werd nog voorgerekend dat een Antwerpenaar in 2016 vier keer meer waard was dan een Diksmuideling. Per inwoner kreeg Antwerpen toen immers uit het gemeentefonds 1.233,54 euro terwijl dat voor een Diksmuideling slechts 328.69 euro was.  (klik hier) De bijkomende 5 miljoen euro betekent voor Diksmuide, verrekend naar het aantal inwoners en de periode waarin dit uitgekeerd wordt, een jaarlijkse verhoging van … 50 euro per inwoner.

Waarin Diksmuide deze extra 5 miljoen euro zal investeren zal wellicht blijken bij de voorstelling van het budget, die voorzien wordt tijdens de gemeenteraad van eind november.  Indien ze dit, zoals bij de toekenning vanuit het Vlaams Plattelandsfonds, opnieuw zal doen in landelijke wegen, dan is het wellicht uitkijken naar de selectie van deze wegen.  In het verleden was er hierop immers al kritiek te horen.  Niet alleen bij de keuze voor Esense Pietestraat werd er een vraagteken geplaatst, ook rond het herstel van de Oude Zeedijk in Oudekapelle rijzen er vragen.  Deze pas herstelde weg, waarvan gebruik wordt gemaakt door ondermeer zwaar verkeer van en naar een nabijgelegen industriële mestverwerkingsinstallatie, lijkt immers al opnieuw rijp te worden voor nieuwe herstellingswerken. De selectiecriteria voor de keuze van de te renoveren landbouwwegen zijn op vandaag niet altijd duidelijk.  Toch kunnen criteria, als het gebruik door hetzij recreatie- of zwaar verkeer en de al dan niet aanwezigheid van grote agro-industriële bedrijven in de omgeving, de duurzaamheid op lange termijn van deze belangrijke investering van 3 miljoen euro onderbouwen. (DLD)