Zijn de riolerings- en herinrichtingswerken in de Stovestraat al een flink stuk opgeschoten, ook in de Wilgendijk zijn de kranen nu gearriveerd.  Ook daar wordt nu in het kader van de volgende fase van stadskernvernieuwing in eerste instantie een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.  Verder wordt ook de bovenaanleg van de straat herschikt.  Zo worden de voetpaden verbreed naar de wettelijke minimumbreedte van 1,50 meter.  Omdat hierdoor de rijweg op enkele plaatsen te smal dreigt te worden, zal er na de werken ook in de Wilgendijk éénrichtingsverkeer ingevoerd worden.  Auto’s zullen er enkel van de Kiekenstraat naar de Generaal Baron Jacquesstraat mogen rijden.

Dat éénrichtingsverkeer zal dan weer op zijn beurt toelaten dat er aan beide zijden van de Wilgendijk zal kunnen geparkeerd worden.  Hiervoor komen er 33 parkeervakken.  Verder zal de uitvoeringsstijl gelijkaardig zijn aan deze van de Reuzemolenstraat wat dan weer het comfort voor voetgangers en fietsers moet verhogen  De werken in de Wilgendijk zouden afgerond kunnen worden tegen de zomer van volgend jaar.

Wanneer de resterende straten van deze fase, met name de Kiekenstraat, de Sint-Niklaasstraat, de Kwadestraat en de Vismarkt kunnen aangepakt worden, is nog niet duidelijk.  Daarvoor is het wachten op het vrij maken van de subsidies voor de heraanleg van het gescheiden rioleringsstelsel.  Maar in afwachting daarvan werd tijdelijk wel een laagje asfalt gelegd in de Kiekenstraat.  Dat was volgens schepen van openbare werken Marc Deprez noodzakelijk omdat de kasseien te gevaarlijk werden voor fietsers.  Hij kreeg dan ook voor deze ingreep groen licht van het Agentschap Onroerend Erfgoed dat moet toezien op het respecteren van het beschermd stadsgezicht in deze omgeving. (DLD)