Het is een aloude gewoonte dat in het voorjaar, als de lente het land in bloei zet, de katholieke gemeenschap Gods zegen vraagt over de vruchten der aarde. Generaties lang hebben boeren en tuinders dat gedaan. Volgens de Diksmuidse parochiale eenheid Sint Pieter blijft het zinvol om vanuit dat besef in deze tijd van het jaar even halt te houden om de Schepper van al dat goeds te danken en te loven. Binnen de Pastorale eenheid zijn er 2 eucharistievieringen voor “De vruchten der aarde”, telkens op dinsdag 12 mei om 20 uur : in de kapel O.L.Vrouw ter Hulpe in Esen en in de Sint-Pieterskerk in Stuivekenskerke. (DLD)