Diksmuide heeft een definitieve oplossing voor de aanslepende discussie rond de verkeerssituatie in de Esense Maagdhoek en Kruisstraat, zo raakte bekend op de voorbije gemeenteraad.  Volgens burgemeester Lies Laridon (CD&V) opteerden CD&V en Idee Diksmuide ervoor om opnieuw alle verkeer toe te laten in deze straten.  Maar de Maagdhoek en het deel van de Kruisstraat in de bebouwde kom krijgt wel het statuut van fietsstraat zodat ze een volwaardig alternatief kunnen zijn voor de fietsonveilige paralelle N35-gewestweg die de Roeselarestraat is.  Maar bij de oppositie is de twijfel groot bij deze zogenaamde definitieve oplossing.  Zij vrezen, als “straks” de trajectcontrole geactiveerd wordt, dat deze wijk een sluipweg wordt voor het doorgaand verkeer zodat de veiligheid van de zwakke weggebruikers als wandelaars en fietsers in het gedrang zullen komen. Zij willen alvast dat het plaatselijk verkeer behouden blijft.

Vanop zowat alle oppositiebanken was er onbegrip voor de beslissing om het plaatselijk verkeer opnieuw te schrappen in de Kruisstraat.  Volgens Groen-raadslid Gert Maertens was de fietsersbond wel voorstander van het invoeren van de fietszone, maar zeker niet van het schrappen van het plaatselijk verkeer.  En N-VA-raadslid Koen Coupillie trad hem hierin bij. Voor hem was het niet te vatten dat Diksmuide eerst een fietsstraat inricht en er vervolgens opnieuw meer verkeer doorjaagt.  Voor hem trouwens maar een afleidingsmaneuver omdat er uiteindelijk in de praktijk niet zoveel zal veranderen want de Maagdhoek is nu al “zone 30”, op papier dan toch.  Indien men dan al een tegemoetkomng wou doen aan de plaatselijke landbouwers, dan had men plaatselijk verkeer kunnen invoeren met een gedeeltelijke toelating voor landbouwvoertuigen.  Ook het invoeren van de fietsstraat in de volledige Kruisstraat had de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede kunnen komen.  Maar de Diksmuidse meerderheid wou haar voorstel niet meer aanpassen

Voor SP.a-open-raadslid Kurt Vanlerberghe hebben metingen in het verleden al bewezen dat er veel te snel wordt gereden door de Maagdhoek en de Kruisstraat.  Voor hem is het duidelijk, het stadsbestuur is gezwicht voor de druk van de loonwerkers die hun favoriete kortere weg verboden zagen door het plaatselijk verkeer.  Nu wordt dit opgeheven zonder dat er, naast de eenzame bestaande verhoogde inrichting (foto), nog bijkomende beveiligingsmaatregelen worden genomen tegen het te snelle en zware vervoer van loonwerkers.  Met het wegnemen van de “plaatselijk verkeer”-borden vreest het raadslid dat het zware verkeer opnieuw door de Kruisstraat de kortste weg zal nemen tussen Woumen en de Roeselarestraat in Esen.  Een fietszone zal dit niet verhinderen.  Voor het SP.a-open-raadslid was het duidelijk op de gemeenteraad : als Diksmuide wil sleutelen aan haar verkeersreglementen, dan moet ze daar eerst deftig over nadenken.  Zoniet, dan zouden volgens hem kwatongen weleens durven beweren dat de boeren het in Diksmuide voor het zeggen hebben, aldus nog Kurt Vanlerberghe.
Burgemeester Lies Laridon sloot dan toch niet uit dat er in deze straten alsnog bijkomende infrastructuurwerken komen. (DLD)