Nu voor de gemeenteraadsverkiezingen alle lijsten met hun kandidaten en partijprogramma’s bekend zijn, ging eDiksmuide polsen hoe men deze voornemens vertaalt in concrete dossiers. Zowel Team8600, Actie! als Project 8600 werkten hieraan mee, bij Vlaams Belang en Groen bleef het stil. Uit de antwoorden bleek alvast dat de omstreden trajectcontrole in het centrum, die wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) had gepland op de gewestweg tussen kinderdagverblijf Prutske in de Oostendestraat en kruispunt Stragier in de Admiraal Ronarchstraat geschrapt wordt. Voor het bestuur van morgen alvast een zorg minder, al blijven er nog mobiliteitsvragen.
In het voorjaar raakte bekend dat AWV plannen had om in het centrum van Diksmuide een trajectcontrole te installeren. En deze riep heel wat vragen op. Ook op het Diksmuids stadhuis gingen de alarmbellen dan toch af niettegenstaande men er eerder groen licht had gegeven voor deze trajectcontrole. Maar intussen blijkt deze kopzorg verdwenen want bij Project 8600 vernemen we dat zij van minister van mobiliteit Lydia Peeters vernamen dat deze trajectcontrole wordt geschrapt. En dat wordt ook bevestigd bij Team8600. Actie! is hiervan nog niet op de hoogte en was nog van plan hierover overleg te plegen bij het Vlaams Gewest.
En wat bij het voorstel om de maximale snelheid in de Oostendestraat te verhogen naar 90 kilometer per uur? Voor Team8600 stelt zich een technisch probleem omdat er op dat ogenblik op de ene plaats 70 km per uur kan gereden worden, op de andere 90. En dan werkt de trajectcontrole niet. Overigens ook de reden waarom de trajectcontroles er werkloos bij staan aan de scholen van Esen en Woumen (nvdr). Nog volgens Team8600 zou een verhoogde snelheid onverantwoord zijn omdat deze gewestweg vaak gedwarst wordt door fietsers die ondermeer gebruik maken van de knooppunten. Ze denkt daarbij aan de omgeving van Beerst en Keiem.
Voor Actie! is het alvast duidelijk : deze verhoogde snelheid staat in haar programma en als de kiezer haar in het bestuur wil zal ze dit uitvoeren. Project 8600 stelt zich alvast vragen waarom 90 km/uur wel kan op gewestwegen in Poperinge en Ieper en niet in Diksmuide. Nochtans is de Oostendestraat hiervoor uitgerust. Zij wil hierover wel eerst overleg met AWV.
En dan is er nog het openbaar vervoer in de dorpen dat met het nieuw vervoerplan werd afgebouwd. Voor Team8600, die met uittredend burgemeester Laridon vertegenwoordigd was in de vervoersregioraad, moeten de voorziene verhoogde Vlaamse budgetten toelaten meer bussen te laten rijden naar de dorpen. Het project Mee-Rij-Bankjes tussen Diksmuide en Lampernisse is voor haar geen alternatief voor het flexvervoer, wel een gemeenschapsvullende aanvulling. Ook voor Actie! moet dit plan geëvalueerd en bijgestuurd worden om de leemtes in de dorpen weg te werken. Voor haar zijn de Mee-Rij-Bankjes ook geen alternatief, veeleer een stunt. Project 8600 wil dan weer dat Diksmuide zelf een elektrisch busje aankoopt en laat rijden naar de dorpen met vrijwilligers van de mobiliteitscentrale. Maar volgens Actie! heeft Diksmuide voor dit laatste voorstel niet de nodige middelen. (DLD)