Op het 45ste verjaardagsfeest van het lokaaldienstencentrum Ten Patershove was te horen dat men nog steeds nieuwe plannen heeft aan de Maria Doolaeghestraat. Zo wil men de komende jaren straatambassadeurs in het leven roepen. Bij deze vertrouwenspersonen uit de buurt kunnen mensen terecht met kleine hulpvragen als het buiten zetten van de vuilnisbak. Daarnaast wil men samen met de Digibanken iedereen zoveel mogelijk op de digitale weg helpen. Kortom, blijven inzetten op een buurtgerichte zorg is voor het team van LDC Ten Patershove de uitdaging van de toekomst. Maar Ten Patershove moet ook zelf een gastvrije plaats blijven waar iedereen welkom is voor een korte babbel of een concrete hulpvraag.

Het verhaal van Ten Patershove startte op 1 juli 1980 toen het lokaal dienstencentrum als vijfde in de provincie zijn deuren opende. De naam verwijst overigens naar de tuin of “den hof” van de minderbroeders-franciscanen die er tot 1970 hun klooster hadden. Richtte het dienstencentrum zich in eerste instantie op bejaarden en mindervaliden, intussen is het een ontmoetingsruimte geworden waar iedereen welkom is, zo vernemen we van Charlotte Vallaeys, diensthoofd buurtgerichte zorg. Daarnaast probeert men alle ontbrekende puzzelstukken in de al bestaande hulp- en dienstverlening weg te werken. Daarin passen de Minder Mobielen Centrale en de boodschappendienst.

De drie grote pijlers waarrond men nu werkt zijn buurtgerichte zorg, ontmoeting en preventie. En daar passen ook de negen dorpsrestaurants in die intussen goed zijn voor een 6-tal bijeenkomsten per maand. En onder de noemer ‘Boterzachte Buurt’ passen ook initiatieven als soep met balletjes, aperobabbels, dag van de buren, de langste tafel en buurtgezellen, zo vult bevoegd schepen Greet Dever verder aan.
Deze initiatieven worden verder onderbouwd door de 150 vrijwilligers van Ten Patershove en de samenwerking met partners als Duin & Polder en De Lovie. Verder is ook het recent LDC De Klaproos in Vladslo een vaste partner geworden. (DLD)