Komende zaterdag 12 april gaat de vernieuwde stationsparking open, samen met de wandel- en fietstunnel die aansluiting geeft op het winkelcentrum en op termijn met het fietspad naar Esen en Zarren. Bij deze laatste fase van de herontwikkeling van de stationsomgeving realiseerden partners Infrabel, NMBS en stad Diksmuide een pendelparking voor 150 voertuigen, een fietsenstalling, een regionaal hoppinpunt waar men kan wisselen tussen de verschillende vervoersmogelijkheden, en een tunnel onder de sporen voor een veilige fiets- en wandelverbinding. En deze laatste krijgt nu, samen met de bestaande voetgangerstunnel, extra camerabewaking.
Naast verschillende groenzones, is er ook plaats voor een ruime hondenloopweide. De vernieuwde stationsparking zorgt dan ook volgens Diksmuids burgemeester Koen Coupillie voor een groene verbinding met het stadscentrum die naadloos aansluit op het stadspark en vestingspark in de buurt. Maar zowel het groen als de hondenloopweide hebben nog even de tijd nodig om te groeien en te bloeien. Deze zones zijn dus nog niet onmiddellijk toegankelijk.
En zijn de parking en tunnel klaar om vanaf zaterdag 12 april gebruikt te worden, de aannemer moet de komende weken nog een aantal zaken verder afwerken. Maar deze zullen geen grote hinder met zich meebrengen, zodat alles bereikbaar blijft.
In de Diksmuidse gemeenteraad was vorig jaar nog te horen van toenmalig oppositieraadslid Kurt Vanlerberghe dat men zich zorgen maakte over de veiligheid in de nieuwe wandel- en fietstunnel. Maar zowel in de tunnel als op de parking werd nu door Diksmuide camerabewaking voorzien. En ook in de bestaande voetgangerstunnel zal de NMBS haar eigen bewakingscamera’s hangen. Voor schepen Vanlerberghe is dit een belangrijke stap in een beter veiligheidsgevoel voor wie ’s avonds de voetgangerstunnel wil gebruiken om naar de parking met 150 auto’s te gaan. Deze parking is essentieel voor Kurt Vanlerberghe in het mobiliteitsverhaal van Diksmuide en moet dan ook optimaal én veilig kunnen bereikt worden. .
Verder moeten de camera’s er ook voor zorgen dat er ondergronds geen wildplassen meer plaats vindt en dat jongerengeweld er des te meer wordt ontraden.
De stationsparking kan men in- en uitrijden via de kleinhandelszone in de Spoorwegstraat aan de Esenweg. Daar heeft alvast Lidl de belijning aan zijn parking aangepast zodat automobilisten herinnerd worden aan mogelijks passerend fietsverkeer. De rechtstreekse inrit in de Esenweg bij de spooroverweg blijft dicht voor auto’s, dit wordt een fiets- en wandelverbinding. Verder heeft ook Aldi zich ertoe verbonden om na de realisatie van de parking van daaruit een wandel- en fietsverbinding te maken naar haar parking.
Deze pendelparking met zijn tunnel kost bijna 5 miljoen euro en daarvan moet Diksmuide 1,3 miljoen euro betalen. Het saldo van de werken, een kleine 3,7 miljoen euro is ten laste van Infrabel en NMBS. Wel moet Diksmuide dit nog tijdelijk deels voorfinancieren zodat dit een weerslag heeft op het huidig beschikbaar budget van Diksmuide. De terugbetaling door NMBS en Infrabel wordt gekoppeld aan het nog te realiseren fietspad tussen het station en Esen/Zarren.
Om dit te bespoedigen had voormalig schepen Martin Obin nog aangekondigd om, indien nodig, hiervoor gronden te onteigenen vooraleer er een vergunning is. Of dit reeds gebeurd is, is niet duidelijk. (DLD)