De aannemer van de stationsparking heeft voor de afwerking een bijkomende termijn van 70 werkdagen gevraagd. Ook rekening houdend met de eventuele weerverletdagen in deze periode van het jaar, zal een ingebruikname van deze extra 160 parkeerplaatsen wellicht ten vroegste in de loop van de maand mei kunnen verwacht worden. Maar dat betekent ook uitstel voor de fietsers die, komend uit Esen, via de fiets- en wandeltunnel op deze parking, onder de sporen op een verkeersveiliger manier naar het centrum zullen kunnen fietsen. Tenslotte heeft Diksmuide ook de blauwe zone in de stationsomgeving bijgestuurd.

De stationsparking moet niet alleen Diksmuides parkeercapaciteit in het centrum groter maken, ze moet in afwachting van de realisatie van de fietssnelweg langs de spoorweg tot in Zarren, ook een alternatief bieden voor de fietsers die van en naar Esen willen. Na de ingebruikname van de parking zullen zij immers, via de Spoorwegstraat aan het winkelcentrum in de Esenweg, naar de stationsparking kunnen. Zo vermijden ze het gevaarlijk gedeelte tussen het winkelcentrum en spooroverweg in de Esenweg.
Op de nieuwe stationsparking ligt immers een ondergrondse tunnel die zorgt voor een veiliger verbinding naar het centrum voor fietsers en wandelaars. Wel zal voor de fietsers de Spoorwegstraat nog een heikel punt worden want daar ligt een zogenaamde dode hoek ter hoogte van de uitrit van de Lidl-parking. Want automobilisten, komende van de Lidl-parking, kunnen door de aanwezigheid van een commercieel bord, nu reeds onmogelijk de aankomende fietsers zien op dit gemengd voet- en fietspad. (foto)

Op vandaag zijn dit nog sporadische fietsers, die veelal zelf naar een winkel gaan. Van zodra de stationsparking open is, wordt dit ook doorgaand en bijgevolg sneller fietsverkeer. Daarnaast is ook de aansluiting van de Spoorwegstraat met de Esenweg op vandaag reeds een druk punt. Werk aan de winkel voor de verkeerscommissie om dit veiliger te maken. Maar door de vertraging van de werken aan de stationsparking krijgt ze hiervoor wel wat extra tijd.
Intussen werd ook de blauwe zone in de stationsomgeving aangepast. Reeds eerder was er in een deel van de Bortierlaan geen blauwe zone meer. (het groene gedeelte op onderstaande kaart). Maar sinds de jaarwisseling is nu ook een deel van de Stationsstraat, tussen het station aan het Bruggraaf Frederickplein en het stadspark bij Oostvesten, uit de blauwe zone gehaald. (rood gedeelte) Hierdoor kan men nu ook in dit gedeelte van de Stationsstraat langer parkeren. Van zodra de stationsparking zal openen, zal Diksmuide de blauwe zone in de stationsomgeving opnieuw aanpassen. (DLD)