Op maandag 25 november presenteert het Diksmuids stadsbestuur aan de gemeenteraad haar meerjarenplan voor deze bestuursperiode die loopt tot 2025.  Opmerkelijk daarbij is de schuld die Diksmuide heeft.  Waar deze eind 2018 nog 12,4 miljoen euro was, is de schuld eind 2019 geëxplodeerd tot bijna 28,9 miljoen euro.  Reden is dat Diksmuide voortaan ook de leasingschuld die ze heeft voor de nieuwe sportinfrastructuur met ondermeer het nieuw zwembad (foto) en de sporthal, goed voor meer dan 15 miljoen euro, nu wel meeneemt in haar schuld.  Idee Diksmuide had daar vroeger vanuit de oppositiebanken op aangedrongen en voegt nu ze deel uitmaakt van het stadsbestuur, de daad bij het woord.  Al wordt men hiervoor nu ook verplicht door de hogere overheid.  Voor burgemeester Lies Laridon (CD&V) biedt het meteen meenemen van deze schuld ook het voordeel dat de evolutie van Diksmuides schuld tijdens deze legislatuur duidelijker wordt.  Tegen het einde van deze bestuursperiode zal Diksmuides schuld opgelopen zijn tot bijna 31,1 miljoen euro want ook de komende jaren wil men nog investeren.

Diksmuide wil alvast wel nog investeren in cultuur.  En dat vertaalt zich ondermeer in de schouwburgzaal in CC Kruispunt die ze voor 310.000 euro wil renoveren in 2020.  Verder wil ze in 2021 de academiegebouwen uitbreiden voor meer dan 2,5 miljoen euro.  En voor de programmatie in CC Kruispunt worden ook nog eens jaarlijks 12.000 euro extra vrijgemaakt.
Verder voorziet Diksmuide ook 4 miljoen euro voor de bouw van een nieuwe evenementenhal op de Boterhallesite en 3 miljoen euro voor de ontmoetingscentra op Domein Zonnestraal en in Pervijze.  Voor deze laatste stapt Diksmuide af van het voornemen om de kerk van Pervijze een bijkomende gemeenschapsfunctie te geven.  Het kerkgebouw blijft in Pervijze exclusief religieus.
Tegen het einde van de bestuursperiode in 2024 wil Diksmuide ook de nieuwe gebouwen, die ze realiseert met woonmaatschappij IJzer en Zee op de Yserheemsite in gebruik nemen.  Daar moeten ondermeer het sociaal huis, het dienstencentrum en sociale huurappartementen onderdak krijgen.  Kostprijs 6,6 miljoen euro.
En kleurt Diksmuides schuld een pak roder door de nieuwe sportinfrastructuur, daar komt de volgende jaren nog bijna 1,8 miljoen euro bij voor een nieuwe sportvloer in de oude sporthalle, een atletiekpiste in kunststof, ledverlichting op De Pluimen en een tweede kunstgrasveld met kleedkamers.  Overigens komt er ook in Keiem een kunstgrasveld.  Verder wordt er aan tennisclub De Maene nog een subsidie gegeven van 350.000 euro voor de bouw van een overdekte tennishal waarvoor de bouwvergunning inmiddels is afgeleverd.
Tijdens deze bestuursperiode wordt Diksmuides straatverlichting ook overgedragen aan netbeheerder Fluvius.  Diksmuide krijgt hiervoor bijna 1 miljoen euro.  Deze straatverlichting wordt aansluitend ook vervangen door LED-verlichting.  Dat moet ook mogelijkheden bieden om de straatverlichting ’s nachts op een meer gerichte wijze te doven.  Daarvoor komt er een evaluatie.
Reeds eerder was voorzien dat Diksmuide toeristisch meer zou inzetten op “water”.  Er wordt bijna 1,2 miljoen euro voorzien voor nieuwe activiteiten waaronder evenementen.  En opmerkelijk : ook 10.000 euro voor het promoten van het hengelen.
Er wordt ook 3 miljoen euro voorzien voor de renovatie van landelijke wegen.  In 2020 zijn dat de Brugse Heirweg, de mozaïekkeien in Stuivekenskerke en de Gentweg.  De volgende jaren worden ook de Grintweg, het beschermd gedeelte van de Steenstraat, de Bovekerkestraat, de Wilgendijk en de Stovestraat aangepakt. In de Jonkershovestraat, die een fietspad krijgt, wordt ook de riolering vernieuwd.

CD&V en Idee Diksmuide willen intussen de aanvullende personenbelasting op 8 procent behouden en de onroerende voorheffing, de grondlasten, zullen in 2 fasen dalen in 2023 en 2024.  De prijs voor de huisvuilzakken voor het restafval zal dan weer stijgen al hoeft dit niet te betekenen dat dit meteen een meerkost is voor de Diksmuideling.  In 2021 worden immers de nieuwe PMD-zakken verwacht waarin ook een groot deel plastiek terecht zal kunnen, dat nu nog meegegeven wordt in de restafvalzakken.  Daarnaast zal intussen ook het nieuw recyclagepark operationeel zijn.  Pas als al deze elementen bekend zijn, zal het voor schepen Deprez duidelijk worden hoeveel de prijs van de restafvalzak zal bedragen. (DLD)