Bij de grote infrastructuurwerken in Oostkerke, wordt er voortaan ook voorzien in een parkeerverbod aan één zijde van de Oostkerkestraat. En dat blijft voor onbegrip en protest zorgen in Oostkerke. Maar volgens schepen Kurt Vanlerberghe (Actie!/Vooruit) was dit een eis van De Lijn, geen voorstel van de stad. Zonder dit parkeerverbod zou De Lijn immers geen bussen meer laten passeren in deze Diksmuidse deelgemeente. Er werd wel een compromis uitgewerkt : het enkelzijdig parkeren komt enkel in het nauwste gedeelte van deze straat en enkel overdag. ’s Avonds, ’s nachts en ’s morgens zal er aan beide zijden mogen geparkeerd worden.
Het was raadslid Geert Mabesoone (Vlaams Belang) die het ongenoegen van de Oostkerkenaars opnieuw meebracht naar de Diksmuidse gemeenteraad. Reeds bij het toekennen van de vergunning een jaar terug vonden de Oostkerkenaars dat De Lijn doof bleef voor hun grieven. En ook voor raadslid Mabesoone is deze opgelegde eis van De Lijn onbegrijpbaar. Er zijn immers nog nauwere straten waar ook bussen van De Lijn passeren. Hij dacht hierbij aan de Stationsstraat in het centrum. Maar volgens schepen Vanlerberghe legt De Lijn deze eis enkel op bij de heraanleg van straten. Daarenboven maakte hij nog de bedenking dat in het licht van de afbouw van het aanbod aan openbaar vervoer in Oostkerke, op termijn de bussen weleens helemaal zouden kunnen verdwijnen in deze gemeente. Op dat ogenblik zal Diksmuide het nu door De Lijn opgelegd parkeerverbod herbekijken.
En de Oostkerkenaars uiten volgens raadslid Mabesoone nog meer ongenoegen rond de huidige herinrichtingswerken. Zo zijn door deze werken minder parkeerplaatsen beschikbaar en het Sint-Veerleplein mag niet gebruikt worden als alternatief. De Oostkerkenaars kijken met een bang hart naar de rioleringswerken die nog moeten komen.
Maar volgens de schepen worden de werken voor deze dorpskernvernieuwing uitgevoerd in fases. Dat laat bewoners van de fases, waar de aannemer aan het werk is, toe hun wagen te parkeren in straten die nog niet aangepakt worden of reeds afgewerkt zijn. Dat zou moeten zonder problemen kunnen verlopen, een tijdelijke noodparking in de velden is voor hem niet noodzakelijk. Dat wordt overigens ook op andere plaatsen bij dergelijke werken niet gedaan. Het Sint-Veerleplein is volgens hem inderdaad geen alternatief. Daar werd reeds veelvuldig geparkeerd maar de stad kreeg hierover een opmerking van het Agentschap Onroerend Erfgoed omdat het plein beschermd is. Diksmuide was dan ook genoodzaakt de Oostkerkenaars hierop te wijzen via een bewonersbrief.
En dan zijn er nog de beruchte bloembakken in de Lettenburgstraat die menig Oostkerkenaar liever kwijt dan rijk is en die volgens raadslid Mabesoone zelfs gevaarlijk zijn voor de verkeersveiligheid. Het voorstel van raadslid Mabesoone om deze te vervangen door een trajectcontrole werd niet weggewuifd door schepen Vanlerberghe. Maar of dit wenselijk is moet wel bekeken worden in het breder kader van de invoering van trajectcontroles binnen politiezone Polder. (DLD)