De voorbije weken openden op de nieuwe handelszone Esenweg, die bijna 9.000 vierkante meter groot is, naast Lidl nog drie nieuwe retailwinkels: de kledingzaak Bel&Bo, Bristol dat schoenen en kledij verkoopt en Action, een non-food-winkel met lage prijzen.  Binnen enkele weken zal drogisterij Kruidvat nog dit kwartet vervolledigen.   Diksmuids burgemeester Lies Laridon stelt alvast opgetogen te zijn over de opening van de nieuwe handelszone, al was het alleen maar omdat volgens haar heel wat Diksmuidelingen hebben aangegeven dat ze meer winkels in hun stad wensen.  Maar er moet ook een interactie komen met het handelscentrum.  En om dit uit te werken doet Diksmuide een beroep op een detailhandelscoach.


Volgens Lies Laridon zal deze kleinhandelszone langs de Esenweg uiteindelijk ook een belangrijke rol spelen bij het aanzwengelen van de lokale economie.  Diksmuidelingen moeten voor haar immers in eigen stad van deze moderne winkelketens kunnen genieten.  Daarbij is het voor haar ook interessant voor de consument dat enkele winkels uit de binnenstad verhuisden naar deze zone zodat alles op één site aanwezig is.  Op deze zone zijn er naast de winkels ook 95 parkeerplaatsen aanwezig.  Maar voor fietsers zijn er opmerkelijk slechts 20 overdekte stallingen voorzien.  Deze fietsenstallingen waren tijdens het voorbije weekend nog niet operationeel.  Maar met het aantal fietsen dat her en der tegen de winkelgevels stond, was het toen al duidelijk dat het aantal voorziene fietsplaatsen wellicht niet voldoende zal zijn.

Maar er moet dus ook een interactie komen tussen deze kleinhandelszone en het handelscentrum.  En daarvoor wil Diksmuide een detailhandelscoach inzetten.  Deze moet volgens burgemeester Laridon de stad begeleiden bij de visievorming van het toekomstgericht detailhandelsbeleid.  Naast de interactie met de kleinhandelszone mag deze coach zich tijdens de 20 adviesdagen ook buigen over de interactie met de korte keten, zeg maar de landbouw- en streekproducten, het versterken van de dorpswinkels, de interacties met toerisme en horeca, de promotie en marketing van het merk Diksmuide en tenslotte de leegstand.  En bij dat laatste zal wellicht ook het Polderpand aan het Schoolplein de aandacht van de detailcoach vragen want na het vertrek van Bel&Bo en straks Kruidvat dreigt deze site hét grote leegstandsvoorbeeld in het centrum van Diksmuide te worden.  (DLD)