Uit de Atlas der Buurtwegen uit 1841 (!) blijkt dat sentiers nr 15 en nr 16, de zogenaamde onverharde voetwegels of gemeenzaam kerkwegels genoemd, nog steeds onder de put van Nieuwkapelle lopen. Met ietwat verbeelding zou men kunnen stellen dat gebruikers er alleen maar natte voeten kunnen krijgen. Maar voor aanvragers van een vergunning is dit wel belangrijk, zij moeten wel rekening houden met de ligging van deze kerkwegels. De theoretische aanwezigheid van sentier 15 en 16 kan dus gevolgen hebben voor de vergunningsaanvraag voor het plaatsen van het omstreden zonnepanelenpark op de put.

Het was raadslid Geert Mabesoone (Vlaams Belang) die maandagavond tijdens de gemeenteraad het stadsbestuur wees op de aanwezigheid van deze kerkwegels. Maar omdat er in de vergunningsaanvraag voor het zonnepanelenpark geen verwijzing naar deze wegels was, vroeg hij zich af of deze buurtwegen in het verleden reeds verlegd of gewijzigd waren.
Maar volgens schepen Herlinde Rollez (Team8600) zijn deze kerkwegels bij het uitgraven van de zandwinningsput voor de aanleg van de autosnelweg A18 niet opgeheven. Ook al bestaan ze dus in praktijk al tientallen jaren niet meer, juridisch zijn ze er nog steeds.
Nog volgens de schepen werd de Watergroep op de hoogte gebracht van de theoretische aanwezigheid van deze kerkwegels. Indien ze echter de opheffing of verplaatsing van deze buurtwegen wil, dan moet ze eens te meer een nieuwe vergunningsaanvraag indienen. Doet ze dit niet, dan volgt er volgens haar ongetwijfeld een negatief advies omwille van wettelijke beletsels.

Bij de behandeling van de nieuwe verkaveling in Sint-Jacobskapelle had raadslid Mabesoone schepen Rollez ook daar gewezen op de aanwezigheid van een kerkwegel. Maar toen was dit voor de schepen geen beletsel.
Maandagavond vroeg raadslid Mabesoone nogmaals naar het rooilijnplan voor het Viermolenpad bij de Put van Nieuwkapelle. Volgens het raadslid bestaat dit rooilijnplan, dat er voor hem moet zijn, immers niet. Schepen Rollez herhaalde haar eerder ingenomen standpunt dat de aanvrager enkel een grindgazon wil aanleggen naast de bestaande voetweg zodat een rooilijnplan niet noodzakelijk is. Overigens zou dit enkel gebruikt worden in functie van technisch onderhoud of in voorkomend geval voor hulpdiensten voor de technische cabine van de zonnepanelen. Het deeltje van de voetweg van de stad zal dan ook opnieuw op dezelfde wijze worden aangelegd, weliswaar met een licht gewijzigde inplanting. Maar nog steeds op het eigendom van de stad. (DLD)