Als vervoersmaatschappij De Lijn eind 2028 de poorten van haar stelplaats aan de Lange Veldstraat definitief achter zich dicht trekt, laat ze meer dan één erfenis achter in Diksmuide. Allereerst is er de huidige stelplaats die een nieuwe invulling moet krijgen die past in de stationsomgeving. Maar daarnaast had zij ook al een optie genomen op een terrein aan het einde van de Spoorwegstraat (foto). Daar had men plannen voor een nieuwe stelplaats. Het is nu uitkijken hoe Diksmuide deze vrij gekomen plaats wil ontwikkelen. Eerder was dit als alternatief voor de ’t Saam-campus naar voor geschoven. Maar uit het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (zie plan onderaan) blijkt alvast dat Diksmuide zelf de nieuwe ’t Saam-school liever op de groene bufferzone van de industriezone Heernisse ziet.

Het was raadslid Geert Mabesoone (Vlaams Belang) die het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) onder de aandacht van de gemeenteraadsleden bracht. De partiële herziening ervan, die nog moet goedgekeurd worden door de provincie, zorgt volgens hem nog steeds voor slapeloze nachten bij landbouwers. Hun gronden, gelegen enerzijds nabij de spoorweg richting Esen en Schependom (zone 6 op de kaart) en de Eikhofstraat (zone 9 op de kaart), zijn nog steeds voorbestemd als woongebieden. Dit zorgt er volgens het raadslid voor dat betrokken landbouwers nog steeds, en al decennialang lang, in het ongewisse blijven over de toekomst van hun thuis en landbouwbedrijven.
Maar volgens schepen Herlinde Rollez (Team8600) is deze vrees nog steeds voorbarig. Dit GRS is immers nog steeds een beleidsplan, onteigeningen kunnen enkel gebeuren op basis van uitvoerings- of onteigeningsplannen. Deze gronden zijn voor haar op vandaag dan ook nog steeds landbouwgrond.
Aan de gemeenteraad wordt op 20 oktober intussen wel gevraagd om een herziening van het GRS, dat nog op 30 juni was goedgekeurd, in te trekken. Het Diksmuids stadsbestuur zou intussen wel een nieuw openbaar onderzoek opstarten rond een nieuw ontwerp dat op 30 september werd goedgekeurd. Gedurende 90 dagen zullen de Diksmuidelingen de mogelijkheid krijgen om hun opmerkingen over dit beleidsplan te maken.

Intussen wijst raadslid Mabesoone ook op de zone langs de Stokerijstraat tussen Esen en het centrum. Deze was destijds ingekleurd als een zone van openbaar nut omdat men in de jaren zeventig van de vorige eeuw voorzag om het stedelijk kerkhof naar deze site te verhuizen. Intussen werd beslist om het kerkhof op zijn huidige plaats aan de Woumenweg te houden. De gronden aan de Stokerijstraat werden dan weer agrarisch ingekleurd ter compensatie van het agrarisch gebied aan de Keiemse Warande dat nu van openbaar nut moet worden voor het voetbalveld.
Meteen kunnen deze gronden aan de Stokerijstraat ook geen alternatief meer vormen voor de inplanting van de nieuwe ’t Saam-campus die gemeentelijke en provinciale politici dan toch liever aan de Heernisse zien.
Rest dan de vraag of dat ander alternatief, in zoverre dit in overweging werd genomen, een inplanting aan de achterzijde van de Lidl-vestiging aan de Spoorwegstraat nog mogelijk is. Deze erfenis van De Lijn valt nu immers vrij.
Maar of er alsnog moet gekeken worden voor een alternatief voor de ’t Saam-campus, nu ook de provinciale overheid opteert voor de bufferzone van de Heernisse, is een vraag die enkel kan beantwoord worden door de bezwaarindieners tegen de huidige ’t Saam-plannen. Of zij alsnog naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen trekken om de school uit hun achtertuin te houden. (DLD)